Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xc70awd
hur tänker du då?för modligen sitter knuten ganska hårt så det blir till att säta den i skruvstycket,medans en spänner isär låsringen så får den andra knacka låss knutten,så har det varit för mig :wink:
av big-e
xc70awd skrev:hur tänker du då?för modligen sitter knuten ganska hårt så det blir till att säta den i skruvstycket,medans en spänner isär låsringen så får den andra knacka låss knutten,så har det varit för mig :wink:
nej nu har jag tappat bort mej :S hmm...
ja ja.. men man tar ju bort den yttre och tar bort spärren sen e de klart..
Användarvisningsbild
av Fluffen
Annars kan du ju köpa en monteringskon på tex mekonomen så går det mycket smidigare då du slipper ta bort drivknuten från drivaxeln. :D
av big-e
xc70awd skrev:ha bilen lutande så rinner inte så mycket olja ur,ev stoppa i lite papper i hållet där axeln går in :wink:
jag tror att jag byter på plats (tar ej ut från V-lådan..)
av SweeXic
big-e skrev:
xc70awd skrev:ha bilen lutande så rinner inte så mycket olja ur,ev stoppa i lite papper i hållet där axeln går in :wink:

Kan vara att jag missat en del när jag praktiserade på Volvo...

Men Drivaxlen är bara istucken i växellådan.

så ska du försöka ha drivaxlen kvar i lådan så får du problem, eftersom du måste slå av knuten..

Sen beror de på vad du har för växellåda, Automat eller Manuell?

Automatare kommer de inte någon olja ifrån, gör det de har du andra problem. (eller så var de tvärtom, är dock HYFFSAT säker på att de gällde automataren)

Som andra sagt, dra ut axlen från bilen, försök palla upp bilen så de inte rinner ut någon olja.. Och du,
Ha så skoj! (en utav de absolut kladdigaste arbeten du kan göra. :P)

(ett litet tips, när du ändå är igång, byta den inre damasken också, så den inte går sönder inom snar framtid, är hyffsat säker nämligen att du inte vill göra om allt igen, eftersom att när du ska byta inre så måste du ta av yttre knuten o damasken.. vad jag förstått?, på volvo ringde vi till kunden o sa att om den betalade 500kr extra nu så kunde han/hon spara in en 4-5tusen kronor i att inte behöva komma tillbaka om 2månader o byta den andra damasken.)
av *pettson*
SweeXic skrev:
big-e skrev:

Kan vara att jag missat en del när jag praktiserade på Volvo...

Men Drivaxlen är bara istucken i växellådan.

så ska du försöka ha drivaxlen kvar i lådan så får du problem, eftersom du måste slå av knuten..

Sen beror de på vad du har för växellåda, Automat eller Manuell?

Automatare kommer de inte någon olja ifrån, gör det de har du andra problem. (eller så var de tvärtom, är dock HYFFSAT säker på att de gällde automataren)

Som andra sagt, dra ut axlen från bilen, försök palla upp bilen så de inte rinner ut någon olja.. Och du,
Ha så skoj! (en utav de absolut kladdigaste arbeten du kan göra. :P)

(ett litet tips, när du ändå är igång, byta den inre damasken också, så den inte går sönder inom snar framtid, är hyffsat säker nämligen att du inte vill göra om allt igen, eftersom att när du ska byta inre så måste du ta av yttre knuten o damasken.. vad jag förstått?, på volvo ringde vi till kunden o sa att om den betalade 500kr extra nu så kunde han/hon spara in en 4-5tusen kronor i att inte behöva komma tillbaka om 2månader o byta den andra damasken.)

Det är ju såhär att ja antar att ni på volvo använde dom pluggar som är avsedda för att sticka in i drivaxelhålen när man tar ur drivaxlarna? På så sätt förlorar man runt 1 kanske 2 dl på tiden det tar att slå i en eller två pluggar. Till och med jag har dom pluggarna här för att slippa tömma växellådorna på olja när jag tar ned dom för kopplings och packboxbyte. :-)-)
I övrigt så finns det smartare metoder än att slå av en ytterknut vid damaskbyte. Faktum är ju precis som du säger att inre damasken är lika gammal.
Problemet med att ta bort ytterknuten är att det är risk att man deformerar den då dom brukar sitta friskt trots att man lossat låsringen. Så vad göra då?
Jo upp med drivaxel i bänk. Notera vilket inbördes förhållande drivaxeldelarna har för varandra, dom är ändå inslitna på ett visst sätt. Gör markeringar som inte går bort så dom passas in rätt sen. NU..ta isär inre knuten först. Lossa låsringen som håller delen i yttre drivaxeln. Nu är det bara att trä av den ståldelen. Nu har du fått yttre drivaxeln helt lös. Nu lossar du damasken på ytterknuten och skär upp den för att slippa kladdet. Gör rent knuten så gott det går. Gör även ren hela drivaxeln nu, är det riktigt illa så går det att plasta in den med nån tunn bra plast. Trä nu på ytterknuten bakifrån den öppna drivaxeländen framåt mot ytterknuten smörj med nåt bra så det inte skaver. Har man plastat så går det lättare att trä på den.. Fetta om sätt ihop. Sen är det bara att ta hand om innerknuten med ny damask (går ju att återanvända den med ny klamma bara om man vill), nytt fett och montera ihop. Ska man däremot byta ytterknuten så är det en annan femma då kan man slå av knuten.. Alternativet är töjbara damasker. Dock har inte alla det..
av antero
Jag har byt bindeled men har tragit utt triv axsel vänster sidan och nu vet jag inte hur ja viksar den ska jag försöker låsna axsel med den skruv som sitter mitten men det sitter som berg är de vänster genogr eller bara rost som håller fast den
Bagagelucka stänger hårt

Min XC90 har en tydlig rampning när den st&au[…]

Hej! Jag har en V90CC 2019 och den nollställe[…]

Jo jag fick det tipset och har skickat en frå[…]

Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]