Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Vid normal körning stiger bara nålen på tempmätaren till ca 10-15% av skalan (dvs ca "kl 11"). Vid kökörning kan den gå upp till mitten. Kan jag behöva byta termostat eller är det som det ska?
LOB skrev:Vid normal körning stiger bara nålen på tempmätaren till ca 10-15% av skalan (dvs ca "kl 11"). Vid kökörning kan den gå upp till mitten. Kan jag behöva byta termostat eller är det som det ska?

smidigaste sättet är ju att när tempmätaren visar så lågt som du säger lyft på huven och lägg handen runt kylarslangen som går från termostathuset till kylaren, är den ljummen så är termostaten kass är den "ta inte på mig" varm så är det nog givaren.
Hej!

Jag har också en 960 -96 där tempmätaren pekar på klockan 12 i princip alltid. Kan stå tio i tolv lite ibland. Har även sett filmer från Youtube med där tempmätaren också pekar rakt upp. Så, det kanske är normalt?

/Håkan
Mätaren på min 960 går upp till kl 12 efter ett par km körning. Det du beskriver tyder på att termostaten gäspar lite så vattnet kan börja cirkulera innan motorn är riktigt varm. Byt termostat.
Henry
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]