Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Ett fäste till hydrualspänningen av drivremmen gick av. Höll konstant hastighet och svängde svagt vänster, small och började driva åt höger så jag trodde att höger framhjul exploderat.

Det är lite jobbigt att byta det där då högra skärmen måste tas bort för att jag ska komma åt.

mvh
Anders

Är väldigt mycket OT i en garagettråd om en Volvo men här kommer ändå ett foto:
Bild
Användarvisningsbild
av Nexus
Grattis till nya bilen. kom väl till pass då saaben haverera :wink: oc av bilden att dömma så ser det ut som lite oljeläck någonstans......... :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Brainy
grammse skrev:Grattis till nya bilen. kom väl till pass då saaben haverera :wink:

Tack tack, jo jag vet ju vilken jag tar till jobbet imorgon ;)
grammse skrev:Av bilden att dömma så ser det ut som lite oljeläck någonstans......... :mrgreen:
BJÄB BJÄB BJÄB :-(O) ;)

Nädå det är inte så farligt som det ser ut, det är mest en kombination av resterna sen en oljefylld dämpare gick sönder där, jag efterdrog toppen och att det kommer in väldigt mycket där då serviceluckan lossnat i innerskärmen (i hjulhuset)

mvh
Anders
av DDD
Grattis. Hoppas du inte råkar ut för några obehagliga överraskningar och att den rullar relativt problemfritt för dig.

Edit: Glöm inte lägga till bilen i signaturen. :)
av Lövet
Bara en liten observation: Den ser otroligt låg ut bak jämfört med hur volvo brukar se ut, är allt ok med bakfjädrarna?
Användarvisningsbild
av Brainy
Hej Andreas!
Det ligger fyra vinterdäck med fälg i skuffen så det kan bidra till att den ser lägre ut i bak.
Men jag tycker den ser lägre ut både i fram och bak även utan dem som tynger ner så jag funderar på om bilen är sänkt.
Men fjädervägen verkar ok och jag har inte märkt några tendenser till att bottna dämparna.

Jag har tid för fyrhjulsinställning på tisdag, har tänkt höra med dem då.

DDD: Tack, will do :)

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
Efter några dagar då det inte alls hänt mycket efter all tid som jag fick lägga på Saaben så var det nu dags...

Dags för dessa gamla härken att bytas ut:
Bild

För att få loss dem så var det bara att ta en tång och på baksidan trycka ihop plasten så nära plåten som möjligt och sen lirka ut munstycket.
Dålig bild men munstycket är koniskt på undersidan för att låsa fast mot plåten:
Bild

Det nya munstycket är bara att trycka rakt ner, koppla in slangen på baksidan och justera in så det sitter rakt.
Sen ser det ut så här:
Bild

Jag har dock ett litet problem och det är att duschstrålen blir väldigt klen.
Då jag var på biltema i helgen så blev jag lite snål och köpte deras duschmunstycken för 39kr istället för volvos som kostar 45kr/st.
Men det var en chansning då jag vet andra som haft problem med att få rätt tryck i just biltemas munstycken så jag ska försöka få loss ett Volvo org. från saaben utan att förstöra och testa med det. Alternativt får jag chansa och åka till Volvo och handla, kan ju vara pumpen som är för klen också så jag får leva med den dusch som blir.

mvh
Anders

Edit: Ja jag vet att jag måste tvätta bilen, men putsen verkar godkänd va? ;)
Användarvisningsbild
av Brainy
Just ja, jag har även demonterat detta:
Bild

och monterat en orginal luftfilterburk.

Nu i eftermiddag ska jag åka och lämna in bilen på hjulinställningen, jag har inte tid förrän imorgon men har inte möjlighet att åka dit med den då så dom får den redan ikväll.

Nya däcken har jag fått nu, blir till att montera imorgonkväll när jag hämtat bilen igen.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
Så är fyrhjulsinställningen gjord.

Så för att få bättre grepp ut ur kurvorna så ställde vi Toe +6.6mm.

Nej då, men däremot så var toe på höger fram på hela 6.6 :shock:
Så det var ju minst sagt nödvändigt.
Vänster såg inte fullt lika illa ut och camber på båda var utantför marginalerna men inte lika katastrofalt.
Bak såg inte heller allt för bra ut så det var väl värda 800kr! Nu ska bara nya däcken på så kan jag ut och åka sen 8)

Lövet: De såg inga tendenser till dåliga dämpare eller att bilen skulle vara sänkt.

mvh
Anders
av Kluster
Ser fin ut! :-)-)

....men, är den inte lite vääääl sänkt bak eller är bilden missvisande? :???:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej Jag har en Volvo S80 2005 med problemet att v[…]