Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mysko
Här kommer lösningen från ett annat forum.

http://forum.nordic85x70club.com/viewto ... 1865ab6979

ante skrev:
Hej!
Ny här...

Har ett irriterande fel på min automat-låda!
Det är så att när man är ute och kör så kan lampan för fel på automaten tändas ibland (pilen). Den blinkar inte, lyser. Men lådan går som den ska och så.

Det roliga är att det räcker med att trycka växelväljaren lite bakåt så släks den igen... Confused Sen kan den göra så några gånger och rätt som det är så är slutar det...
Kan det vara så att det är något glapp i växel-väljaren bara? Eftersom det räcker med att trycka på den. Eller kan det vara något annat? Störande är det i alla fall!

Felet brukar ligga i växellägesgivaren. Fettet som är där i stelnar och blir som grus nästan..
är man händig så demonterar man växellägesgivaren enligt anvisningar.. sen öppnar man den FÖRSIKTIGT..
tar isär alla bitarna..så gott det går..
tvättar omsorgsfullt.
Fettar in med tex BOSCH fett som är till elektriska maskiner (leder inte ström).
återmonterar..
justerar in
sätter sej i fåtöljen glad över att ha sparat 800 spänn... Wink
Sam naturligtvis över att ha en fungerande väljare.. notera att nu brukar även backljuset ALLTID starta direkt när man lägger i backen.. Exclamation
Tjejen är upp hos svärfar nu och får hjälp med att byta skiten, jag skickade med kameran och sa hon skulle försöka ta lite bilder på bytet...
hoppas på fina resultat!

(jag hade ju redan köpt en sån där kontakt och har inget bra ställe att skruva med bilar.. därför är det enklare och snabbare att bara byta än att renovera gamla delar)
av *pettson*
Mysko skrev:Här kommer lösningen från ett annat forum.

http://forum.nordic85x70club.com/viewto ... 1865ab6979

ante skrev:
Hej!
Ny här...

Har ett irriterande fel på min automat-låda!
Det är så att när man är ute och kör så kan lampan för fel på automaten tändas ibland (pilen). Den blinkar inte, lyser. Men lådan går som den ska och så.

Det roliga är att det räcker med att trycka växelväljaren lite bakåt så släks den igen... Confused Sen kan den göra så några gånger och rätt som det är så är slutar det...
Kan det vara så att det är något glapp i växel-väljaren bara? Eftersom det räcker med att trycka på den. Eller kan det vara något annat? Störande är det i alla fall!

Felet brukar ligga i växellägesgivaren. Fettet som är där i stelnar och blir som grus nästan..
är man händig så demonterar man växellägesgivaren enligt anvisningar.. sen öppnar man den FÖRSIKTIGT..
tar isär alla bitarna..så gott det går..
tvättar omsorgsfullt.
Fettar in med tex BOSCH fett som är till elektriska maskiner (leder inte ström).
återmonterar..
justerar in
sätter sej i fåtöljen glad över att ha sparat 800 spänn... Wink
Sam naturligtvis över att ha en fungerande väljare.. notera att nu brukar även backljuset ALLTID starta direkt när man lägger i backen.. Exclamation
*pettson* skrev:
jag har själv skrivit lösningen i det forumet så det är mitt svar du kopierat in.. :wink:
Jo jag vet det, hoppas du inte tog illa upp? Jag länkade ju till det varje fall :)
av *pettson*
Mysko skrev:
*pettson* skrev:
jag har själv skrivit lösningen i det forumet så det är mitt svar du kopierat in.. :wink:
Jo jag vet det, hoppas du inte tog illa upp? Jag länkade ju till det varje fall :)
*skratt* nejdå det är lugnt.. det är bra att det kommer till nytta.. :idea:

Enda gången det märks någon skill[…]

Jaha, det är en större modell ser jag. U[…]

Bilder

Tack! Med andra ord går inget att justera […]