Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvista
Hej,

har problemet att jag har varit i verkstan angaende ett konstig tickande ljud fran motorn, och dom sa att det är ventilarna.
Det ticker rejält precis efter kallstart och blir tystare när motorn bli varm.
Det kostar ungefär 650 EUR = ca 6000 SEK här i tyskland som ja tycker är ganska mycket, och jag undrar vad som kan händer om jag bara later bli och kör vidare.

är det bara en " skönhetsfel" eller kann det händer nagot allvarligare om jag inte fixar detta ?

annars känner jag inte att bilen gar daligt, den dra som alltid och tar inter mer bensin etc.
det enda som kanska ökat är oljeforbrukning....

Snälla, hjälp en radlös Volvista !
Tack!!!
Användarvisningsbild
av Zalt
Att motorn tickar när den kallstartas är enligt min uppfattning helt normalt, eller är jag ute och cyklar?

Vidare har det förts diskussioner här på forumet angående ett "tickande ljud" ifrån motorn (även när den är varm) beror på bla. växellådan (vajrar) alt uttrampingslagret eller som "skönhetsfel" = kör på.
av Volvista
hej, tack för svaret.

det som jag undrar pa är att det har inte alltid varit so.
jag är absolut säkert att det inter er utrampningslager eller växellada etc.
startar man motorn met öppet huven kan man lokalisera ganska exakt vart det ticker ifran. därför har ju verkstaden sakt att det är ventiler...

som Shogun skrev. Dom där fälgarna ä[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]

På min 2,4D -2008 hade låsringen som h[…]