Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pelle
Med nyare programvara blir det lite så som beskrivs. Detta är dels av miljöskäl men även för att undvika de problem med spjällets slitage samt igensotade spjäll som förekommer.
När man frikopplar och rullar så håller bilen ett något högre varvtal än tomgångsvarv som efter ett par sek. sjunker ner till normala 900 varv.

Alltså inte ett fel på bilen eller reparationen . Det skall vara så om du har en 00-02 med MM spjäll som bytts och bilen fått uppdaterad programvara till senaste version.

Ev. kan de ordna tillbaks en äldre programvara om det är det du vill ha men ...
Hej
Intressant svar! På vilket sätt kan den förändrade "tomgångs-agerandet" vara till fördel för ett förminskat slitage av spjällhuset?

Mvh
av daktad
Jag har en v70 -02 med liknande beteende. Den började bli seg på gasen och tomgången höll på att dö när jag kom till ett rödljus,den la sig på 500 varv, så jag provade och rengöra spjällhuset och vips så hade jag en tomgång som la sig på 12-1300 varv i ungefär 5 sekunder för att sedan gå ner till 900 varv..Märkligt och irriterande!
Så frågan är om dom verkligen har bytt på din bil? :shock:
Mvh.
av dajjes
Hur ser jag att dom verkligen har bytt spjället?
Jag ser det bara på på pappret,men bilen går iaf mjukare nu när jag växlar osv.
Men tomgången är som vanligt irriterande...
av Pelle
På spjället skall finnas en etikett som säger tillverkningsår och vecka. T.ex 0614 ( År 06 Vecka 14)
Om spjället är bytt så har du en datumkod som är betydligt nyare än bilen.
Användarvisningsbild
av Vojje
daktad skrev:Jag har en v70 -02 med liknande beteende. Den började bli seg på gasen och tomgången höll på att dö när jag kom till ett rödljus,den la sig på 500 varv, så jag provade och rengöra spjällhuset och vips så hade jag en tomgång som la sig på 12-1300 varv i ungefär 5 sekunder för att sedan gå ner till 900 varv..Märkligt och irriterande!
Så frågan är om dom verkligen har bytt på din bil? :shock:
Mvh.
Precis samma fenomen som jag upplever efter spjällrengöring. Fast min motorlampa lyser också, troligtvis främre lambdasond.
Jag kan också höra ett vinande ljud när motorn är kall. Kan någon se ett samband?
Användarvisningsbild
av Vojje
Tittar man på hemsidan till ett företag som "renoverar" spjällhus ser man att det är en speciell instruktion när ett spjäll av art.nr. 8644345 ska återmonteras. Tändning på 1 minut för självkalibrering. Tändning av 1 minut. Starta motorn.
Någon som har erfarenhet av detta? Ska detta behövas efter rengöring då batteriet varit frånkopplat?
Användarvisningsbild
av Vojje
Är det så att man kan felsöka gasspjället med dator genom att jämföra potentiometrarnas värden gentemot varandra och en kurva?
av Arnold
dajjes skrev:Hur ser jag att dom verkligen har bytt spjället?
Jag ser det bara på på pappret,men bilen går iaf mjukare nu när jag växlar osv.
Men tomgången är som vanligt irriterande...
Ett nytt spjäll är så blankt att att det lyser över allt annat i motorrummet.
Användarvisningsbild
av Vojje
Motorn varvar fortfarande 1300 rpm på tomgång så länge hjulen snurrar. Går ned till 800 rpm vid stillastående.
Misstänker nu att det var så spjället försökte göra före rengöringen men misslyckades och varvade 500 rpm istället p.g.a. smutsen.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]