Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#19451
Hej,

Köpte en Hella FF50-4 extraljusramp idag och vill ha tips om montering.

Jag har sett bilar där ribban i under luftintaget tagits bort för att ge plats för ljusen. Det ser mycket bra ut . Så vill jag ha det.

FRÅGOR

-Ribban - den sågar man helt brutalt bort, gissar jag?

-Fastsättning - går det att dar fast fästbygeln rakt upp i stötfångaren? Finns det något bakom , eller är det bara plasthöljet? Håller plasten i så fall? Vilken typ av skruvar och dimension kan man använda?

- Kabeldragning - synpunkter på var kablaget dras bäst, eller var man absolut inte bör dra det?

Jag beställde samtidigt en uppsättning anslutningsprylar, bl a trycknapp för mittkonsolen och en kabelstam som ska anslutas vid elboxen, gissar jag. Det framgår väl kanske när man får prylarna. Något speciellt att tänka på? (någon komplett sats kände man inte till på volvobutiken och därmed ingen installationsanvisning.)
-Behövs det t ex något extra relä för 4x55W?
- Knappen - kan man sprätta bort det lilla blindlocket som siter i panelen och trycka in den nya brytaren utifrån, eller måste man demontera panelen? Så vitt jag förstår så installeras knappen automatiskt via fordonsdatorn?

Många frågor blir det....

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av ER
#19465
Lite monteringshjälp från Extraljus.com och S60 -01 men ändå relevant då bilen i grunden är liknande. Ribban skall gå att skjuta bort utan att behövas sågas bort, dock inte testat det själv.
Knappen hittar bilen själv så den delen är enkel, dock måste du försiktigt sprätta bort ramen runt knapparna för att kunna byta ut dummyknappen som går enda ner till botten och skall dras upp ur spåren den sitter i mot en fungerande knapp. Börja runt eluttaget och jobba dig till knapparna försiktig så du inte bryter sönder panelen. Helst någon form av plastpinne eller annat som inte skadar plasten heller.
Reläsatsen som medföljer bör duga, jag kör 3x130w (32.5A)på ett enkelt Hella 40A relä utan problem så 220w (18.33A) på ett som jag antar är 30A eller tom 40A relä bör inte ge problem även om fler inte skadar men då blir det trängre vid reläerna.
Du behöver inte ta bort luftfiterboxen för att ansluta kontaktdonet till bilens som ligger mot innerskärmen där nere vid sidan av boxen, det går att pilla dit den endå och spara besväret att ta bort den bångstyriga boxen. Om du inte har kontaktdonet på en av tåtarna så måste du göra som på den länk jag gav och då funkar inte knappen heller.
Rostfria skruvar är snyggast efter ett tag i svensk slask så sådanna kan vara värt att köpa så stora och tillräckligt långa som passar i rampens förborrade hål.
En st M8 mutter och ringkabelsko med 8.3mm hål i går åt för att ansluta pluskabeln till Batteriterminalen under huven, ringkabelsko för minuskabeln som skall anslutas vid innerskänens jordplint, samt ev andra kabelskor beroende på om det är universal eller specialanpassad sats. Om dessa prylar inte medföljer dvs.
#19471
P1800 skrev:
-Behövs det t ex något extra relä för 4x55W?
- Knappen - kan man sprätta bort det lilla blindlocket som siter i panelen och trycka in den nya brytaren utifrån, eller måste man demontera panelen? Så vitt jag förstår så installeras knappen automatiskt via fordonsdatorn?
Du bör sätta dit ett relä, 220W det är ju 18A, och så mycket vill man absolut inte ha på "originaluttaget".

Knappen: Ta bort själva fronten på panelen mha av ett sk fiskben elle rliknand, börja i cigguttag änden. Sen trycker du i knappen i valfritt uttag, bilen hittar själv rätt på den.

/L
#19493
Loner skrev:
P1800 skrev:
-Behövs det t ex något extra relä för 4x55W?
- Knappen - kan man sprätta bort det lilla blindlocket som siter i panelen och trycka in den nya brytaren utifrån, eller måste man demontera panelen? Så vitt jag förstår så installeras knappen automatiskt via fordonsdatorn?
Du bör sätta dit ett relä, 220W det är ju 18A, och så mycket vill man absolut inte ha på "originaluttaget".

Knappen: Ta bort själva fronten på panelen mha av ett sk fiskben elle rliknand, börja i cigguttag änden. Sen trycker du i knappen i valfritt uttag, bilen hittar själv rätt på den.

/L
Jag förutsatte kanske för mycket när jag förutsatte att kabelstammen innehöll anpassat relä oavsett om det är en kabelstam av universalmodell eller specialanpassad.
#19498
ER skrev: Jag förutsatte kanske för mycket när jag förutsatte att kabelstammen innehöll anpassat relä oavsett om det är en kabelstam av universalmodell eller specialanpassad.
Och jag läste inte igenom hela din text, såg att du pratade hella relä där :oops:

Jaja hur som helst, sätt dit ett relä oavsett om det följer med et med kabelsatsen eller inte.

Se till att få rätt färg på knappen 8)

/L
Användarvisningsbild
av P1800
#19516
OK, nu har jag fått kopplingsprylarna:

tryckknapp till panelen: 8622291, 215kr

Kontaktstycke bestående av
30656644- korta kablar med kopplingsstift, 2st á 6,88kr
9168863 - Isolator 22kr

Detta är klart OK att betala 240kr för!


Kabelsats 3680168, 468,75 (Dyrt tycker jag för ett enkelt rela och lite kabel, kunde ha fixat detta själv för max 50-lappen med ett relä från Biltema för 12,90, typ. Nåja det är smällar man får ta)


Tryckknappen har jag satt in i panelen. Lite pilligt att få loss panelen, men det löste sig med lätt våld med en liten skrumejsel, inga repor. Lite oroande att den inte ger något livstecken ifrån sig fast man startar motorn och tryckt på den. Den kan ju inte gärna veta att det inte finns någo kablage under huven ännu? Måste man uppdatera programvaran för att få tryckknappen att fungera?

För mörkt för att göra mera idag. Garaget är upptaget av uppallad P1800 så det blir til att mecka ute ett år till. Kollade på ribban i luftintage. Jag kan inte förstå att den skulle kunna tas bort utan att såga?

Fastsättning av rampen Det verkar vara ca 15 mm luft mellan plasten och stötfångarbalken. Det innebär att man antingen skruvar den i plasten eller också sätter distanser som fyller upp glappet. Några förslag?

tack för de inlägg som gjorts!
Användarvisningsbild
av ER
#19517
P1800 skrev:Tryckknappen har jag satt in i panelen. Lite pilligt att få loss panelen, men det löste sig med lätt våld med en liten skrumejsel, inga repor. Lite oroande att den inte ger något livstecken ifrån sig fast man startar motorn och tryckt på den. Den kan ju inte gärna veta att det inte finns någo kablage under huven ännu? Måste man uppdatera programvaran för att få tryckknappen att fungera?
Nej, behövs inte. Dock kan det behövas för att ändra funktionen på knappen från att vara av vid start av bil till att minnas hur du senast hade knappen. Dvs om du måste aktivera knappen varje gång du kör bilen för att rampen skall lysa så går det att ändra. Den skall lysa blått när du har helljuset på :wink:
P1800 skrev:Kollade på ribban i luftintage. Jag kan inte förstå att den skulle kunna tas bort utan att såga?[/b]
Det går inte att som i länken jag gav till S60 att trycka ribban mot kylaren? Annars bara såga av den om du inte vill ha den.
P1800 skrev:Fastsättning av rampen Det verkar vara ca 15 mm luft mellan plasten och stötfångarbalken. Det innebär att man antingen skruvar den i plasten eller också sätter distanser som fyller upp glappet. Några förslag?
Feta brickor, tex karosseribrickor som är stora i yttermått men har små hål. Packa dessa så det fyller upp utrymmet mellan plasten och rambalk och dra skruven genom och dra åt med måtta.
#19531
Loner skrev:
P1800 skrev:
-Behövs det t ex något extra relä för 4x55W?
- Knappen - kan man sprätta bort det lilla blindlocket som siter i panelen och trycka in den nya brytaren utifrån, eller måste man demontera panelen? Så vitt jag förstår så installeras knappen automatiskt via fordonsdatorn?
Du bör sätta dit ett relä, 220W det är ju 18A, och så mycket vill man absolut inte ha på "originaluttaget".

Knappen: Ta bort själva fronten på panelen mha av ett sk fiskben elle rliknand, börja i cigguttag änden. Sen trycker du i knappen i valfritt uttag, bilen hittar själv rätt på den.

/L
är inte orginal uttaget säkrat med 25A & har entt relä som tål 40A ???
Användarvisningsbild
av henka35
#19547
Hej P1800

Om du inte har hunnit montera lamporna så rekommenderar jag att du lämnar tillbaka den och köper 2 eller 3st Hella 200FF (eller 200FF Xenon om du har bra med pengar :) . Jag har haft en FF50-4 ramp på min förra bil (V40 trophy). Var inte helt nöjd med ljuset. Mest bara ljusd framför bilen, ingen räckvidd att tala om. Nu har jag 3 x BigKnick Blue på min V70N.

/Henrik
Fel centerhögtalare?

Annars kan man köpa lösa HK emblem h&aum[…]

Bilen såld så då stänger vi

Tjena tjena! Nu är det något jäv[…]