Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
Hej!

Jag har en fråga till er kunniga härinne på forumet.

det är så att jag ska plocka loss tomgångsmotorn på en Volvo 740 1987 med B230F, har hittat den och plockat loss kabel och slangar, men nu är min fråga hur får jag loss den från sitt fäste? jag försökte loss två bultar som satt över och under den, men icke, dom sitter fast och snurrar bara. hur får jag loss den?

sen skulle jag gärna villja veta hur jag gör rent den på bästa sätt?
av DDD
Det brukar sitta ett buntband på tomgångsmotorn på baksidan av det svarta gummihöljet. Det är därför den inte går att dra ur gummihöljet. Plocka bort det sen går den att ta loss ganska enkelt.

Edit: Du behöver inte ta bort bultarna till gummihöljet och låt även gummihöljet sitta kvar. Ta endast bort två svarta slangar på framsidan och elanslutningen på baksidan.

MVH
Användarvisningsbild
av andreas88
Tackar för svaret, Så om jag lossar dom två slangarna och kontakten så ska motorn gå att dra ur bara?
sen hur gör jag med rengöringen? vad är bäst att göra rent med, och hur går jag tillväga? behöver man vara försiktig med nåt? har hört att det sitter nåt litet inne i den som ska kunna röra sig fram och tillbaka?
Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]