Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
Är spjällkontakten rätt justerad? Lossa dom två skruvarna och vrid kontakten medurs. Håll emot spjället i "stängt läge" när du vrider kontakten moturs till ändläget (precis innan den försöker öppna spjället)... Här spänner du skruvarna igen...klart!
av olha00
jag har justerat så att det hörs ett litet "klick" när man öppnar spjället lite grann, enligt tips här på forumet och enl Haynesmanual. Det kvittar precis i vilket läge spjällkontakten ligger, ingen ström till tomgångsventilen. :(
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du testat diagnosen för spjällkontakten? Finns även ett diagnostest för tomgångsventilen...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kör du mode 3 i diagnosuttaget när du testar ventilen? Trycker du tre ggr på knappen kommer styrenheten att aktiver lite olika saker, spridare, tomgångsventil, mm.
Sen kan du trycka två ggr på knappen för att prova kontakten. När dioden blinkar snabbt öppnar du spjället i några sekunder och släpper tillbaka. Styrenheten svarar med 332 om spjällkontakten är ok. Håller du den på full gas ska du få kod 333.
av olha00
testar imorgon kväll. Detta verkar invecklat med alla diagnosteter :D Imorgonkväll ska jag och en polare greja lite med en jagga V12, plötsligt känns den inte lika invecklad. Passar på att testa era tips parallelt.
av olha00
Hittade detta svar på annat forum: Re: Felkod 2-2-3 740 !!! - 23 apr 2005 06:49
Relä Radiavstörning
Så kallar Volvo reläet som sitter vid expansionskärlet. Det styr strömmatningen till tomgångsmotor, insprutare och en del givare.
Du kan prova med att bygla de grova kablarna till reläet för att konstatera om det är reläet som orsakar felet (mest troligt). Men glöm inte plocka bort byglingen sen, för annars ligger det ström på hela tiden.

Enligt detta forum så kan mitt fel bero på detta relä, var på 945 1994 hittar jag det?
av olha00
igelkottar skrev:Du bör höra ett klick när sliden växlar sida, du kan även se den
flytta sig om du tittar där slangarna ska sitta.
Vid vilka tillfällen kan man förvänta sig att tomgångsventilen ska aktiveras?
Jag har ju trott att den bara skulle användas på tomgång och kopplas ifrån när spjällindikatorbrytaren slår till/ifrån?

Stämmer detta eller... ??:-/
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Kör diagnos för tomgångsventilen (mode 2) genom att sätta testkabeln i samma uttag som när du kollade felkoder (d.v.s. hål 2). Den enda skillnaden är att när du kollar felkoder, trycker du en gång på knappen...nu ska du istället trycka 2 ggr. Nu börjar styrenheten aktivera bl.a. tomgångsventilen.
När du känner dig nöjd med diagnosen...trycker du ännu en gång på knappen, så stannar diagnosen! Kör diagnos för spjällkontakten genom att trycka tre ggr. på knappen! När diagnoslampan blinkar snabbt, vrider du upp gasspjället... så som Sparkz beskriver ovan... :wink:
av olha00
Tackar, jag ska ge mig på en test ikväll. Vi ska iväg på semestertur i England om ett par veckor, skulle vara skönt att lösa detta innan vi ger oss iväg. Fast, den går ju bra när den är varm och har kört ca 500mil sedan detta upptäcktes.
av olha00
Jocke S. skrev:Kör diagnos för tomgångsventilen (mode 2) genom att sätta testkabeln i samma uttag som när du kollade felkoder (d.v.s. hål 2). Den enda skillnaden är att när du kollar felkoder, trycker du en gång på knappen...nu ska du istället trycka 2 ggr. Nu börjar styrenheten aktivera bl.a. tomgångsventilen.
När du känner dig nöjd med diagnosen...trycker du ännu en gång på knappen, så stannar diagnosen! Kör diagnos för spjällkontakten genom att trycka tre ggr. på knappen! När diagnoslampan blinkar snabbt, vrider du upp gasspjället... så som Sparkz beskriver ovan... :wink:
Testen av gassjället förstår jag hur det går till, men hur menar ni med testen av tomgångsventilen?

Dessutom hittar jag inte det där reläet som ska sitta vid expansionskärlet?
Var kan det sitta?

Det bör den ha och båda boxarna kan s&a[…]

Ja, den är manuell. Ingen packning som byttes[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Hej! Tycker att jag läst hundra olika inl&aum[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontant […]