Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
nu är det så att min bil är full av fel och det här är ett av de. Den dör alltid på tomgång första 5 minuterna tills den blivit varm? Beror det här på någon tempgivare eller nåt kul? Någon som vet?

Dessutom hackar den vid gaspådrag på låga varv, kan tillägga att luftfiltret är bytt så det var inte felet iaf.

Hoppas någon kan hjälpa mig.. :shock:
Användarvisningsbild
av Nebu
Det med att den dör när den är kall är enkelt ( tror jag ) Du får byta kylvattentemperaturgivaren. Min Gudmor har samma problem med sin 1.8i .
Denna givare sitter på övre vänstra hörnet av toppen.
Och vid 20 grader celcius så ska den ha en resistans på 2500ohm +-300 ohm
Om inte du har B18E motorn för då ska den ha en resistans vid 20 grader celcius på 290ohm +-20 ohm.
Fram med multimetern å mät :)
Det låter mycket troligt, jag har kollat felkoder på bilen som har motortypen B18U och fick felkod 1-2-3 på uttag 2.
Och det tror jag står för signal kylvätksetemp men är inte riktigt säker då motorn har ett kombinerat Bränsle/tändsystem och alla felkoder kommer ur 2an. Det här systemet kallas för FENIX 3B men hittar inte vad felkoderna betyder. Har du bytt på bilen med goda resultat eller?
Jag ska ut och mäta efter jobbet :lol: Tack så mycket för infon.
Användarvisningsbild
av Nebu
Nej har ej byt. Min gudfar skulle ju göra detta men... nu har det gått ett halv år och han bara gnäller över hur dåligt bilen går när den är kall, och jag säger till honom varje gång byt givaren. Nu har jag gett honom en deadline " du har en månad på dig annars så gör jag det" jag undrar om han låter mig pilla på hennes bil? Det är ju han som är den "kunnige" ju :wink:
Jag skulle absolut byta tempsensorn som dom kallar den på Volvo, har själv bytt på ett par 48o-isar som jag har och det hjälpte, vad som verkade lite konstigt var att när jag mätte upp den gamla efter bytet så gav den helt riktiga värden så jag monterade tillbaka den och då återkom felet, så det var bara att sätta i den nya igen och allt var ok, ibland kan den tydligen vara sönder bara av ålder eller så ?:-/ och den är skitenkelatt byta :lol:
Nebu skrev:Nej har ej byt. Min gudfar skulle ju göra detta men... nu har det gått ett halv år och han bara gnäller över hur dåligt bilen går när den är kall, och jag säger till honom varje gång byt givaren. Nu har jag gett honom en deadline " du har en månad på dig annars så gör jag det" jag undrar om han låter mig pilla på hennes bil? Det är ju han som är den "kunnige" ju :wink:

Haha, då tycker jag d e på tiden du visar vem som är kunnig :D
Jag har vart ute och mätt sensorn o den visa runt 2800 Ohm och det är ju precis innanför toleransen. Är det nån som vet vad felkod 1-2-3 ur uttag 2 innebär när man har ett kombinerat styr/tändsystem (FENIX) som jag har?
Jag ska nog köpa en sensor o se om det blir bättre iaf. :roll:
Användarvisningsbild
av Nebu
Ja det börjar närma sig ett ett givar byte. Kollade upp vad de kostade på meca och mekonomen å det var inte så hemskt dyrt klart överkomligt tycker jag 140 kr ca och det är det definitivt värt.
vetten skrev:Jag skulle absolut byta tempsensorn som dom kallar den på Volvo, har själv bytt på ett par 48o-isar som jag har och det hjälpte, vad som verkade lite konstigt var att när jag mätte upp den gamla efter bytet så gav den helt riktiga värden så jag monterade tillbaka den och då återkom felet, så det var bara att sätta i den nya igen och allt var ok, ibland kan den tydligen vara sönder bara av ålder eller så ?:-/ och den är skitenkelatt byta :lol:
Ja, för jag har mätt upp min och den visa 2800 ohm vilket är den övre toleransen. Du råkar inte veta vilken storlek på hylsa man behöver? :???:
Kolla http://www.am.torun.pl/~ja/volvo/diagno ... stem.shtml där står att 1-2-3 är kylvätsketemp. Kolla även http://www.greensilver.com/pic/felkoder.pdf som nämts tidigare.
Noterade oxå att den skall sitt till höger på toppen på B20F motor, med blå färgad topp.
Har exakt samma fel på min 460/95:a sedan 1 vecka. Hittar dock ingen felkod på detta. Nollställt dessa ikväll och skall kolla imorgon när bilen är lite kall, Skall mäta resistansen oxå. Någon som vet vad den skall vara på B20F?

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]