Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
andreas 80 skrev:Tror inte den lägger i 1:an vid 70km/h, då det finns spärr för max varv.
Du lägger väl inte i 1:an på en manuell bil i 70 heller för den delen? :???:

Vad jag menade var att har du D läget i i en nerförsbacke kommer den bara rulla snabbare. lägger du den i ett annat läge, säg 3, så får du bättre motorbroms.
Det är väl bara att gå neråt tills man hittar ett läge man tycker fungerar.

Jag brukar använda "L" läget vid kö-körning i lutning, dels för att man får bra motorbroms på 1:an vilket man inte får i de andra lägena. Dels för att slippa att den växlar till 2:an så fort man börjar rulla lite. Och så behöver man inte ligga på bromsen hela tiden.

Men möjligheterna att välja växel finns i viss mån även på "vanliga" automaten, om man nu ska jämföra den mot Geartronic.
Sen om man tänker på respons och känsla så skiljer det såklart då den i geartronicläge har andra punkter för lockup bl.a.
Okej, nej 1an åker inte i i 70km/h :wink:

Då vet man det :P
av jimjam
Hej. Jag tycker Geartronic lådan är bättre, spec med dom man lägena.
Jag kör ofta på dom när det är långa bilköer. Då slipper man ofta uppväxlingen som sker precis när man bromsar in inför framförvarande bil.
Det gäller oftas när man ligger krypkör runt 1-30km.

Jag kommer att välja Geartronic igen.

//Jimjam
Jo geartronic har väl inga nackdelar...........
Frågan var ju om det skillde någe mer än spakbiten och svaret är nej.
Men skall man avstå ett bra beg. objekt pga detta.
Nej enligt mig.
Vill minnas att det diskuterats tidigare.
Själva spakstället bör inte vara svårt att byta.

Men att få in ny programvara är snudd på omöjligt då man måste ändra hela bilens config.
Det är flera ställen det behövs ändras, samt ny programvara i växellådan.

Det är om någon har utrustning för att ändra i carconfig och samtidigt få tag på nödvändig mjukvara för styrenheterna. Finns säkert de på någon utvecklingsavdelning på volvo som kan fixa sånt om de inte är rädda om jobbet.
Men att få det ordnat på en volvoverkstad skulle jag aldrig tro. Där uppdateras ju bara bilen med det program som ligger lagrat på centralservern för din bil.

Sen är min personliga åsikt att geartronic inte är något man använder väldigt ofta.
Jag kör automat för inte behöva rycka i växelspaken. Dom få gånger jag ändå "väljer" växel så funkar det lika bra med "vanliga" automaten.
ett nyfiket inlägg i denna tråden, har hört rykten om att geartronic lådan ska ha haft en del problem?medans den "vanliga" automaten jag valde för min bil ska ha varit hyffsat skonad från detta! så om detta är sant, varför byta till något sämre?
Tror inte att lådorna från AW haft några större problem med GT varianten, då de ser likadana ut hårdvarumässigt.

Däremot fanns det väl lådor från GM under ett par år, vet ej vilka modeller eller årtal.
Tror den hette 4T65, eller något.
De har jag för mig inte höll lika bra, och gärna rasade efter ett tag.
Har inte kört dem själv, men de skulle ha bättre växlingskvalitet men inte hålla lika länge som AW.
andreas 80 skrev:Tror inte att lådorna från AW haft några större problem med GT varianten, då de ser likadana ut hårdvarumässigt.

Däremot fanns det väl lådor från GM under ett par år, vet ej vilka modeller eller årtal.
Tror den hette 4T65, eller något.
De har jag för mig inte höll lika bra, och gärna rasade efter ett tag.
Har inte kört dem själv, men de skulle ha bättre växlingskvalitet men inte hålla lika länge som AW.

aha ok,ja växlarna kan ju vara lite "hårda" ibland, men bara lite 8)
av haxpet
Jag har en geartronic låda i min V70 och jag använder den manuella delen när jag ska köra om. Om det är lite tajt så brukar jag gå över till den manuella delen för att själv lägga i rätt växel inför omkörningen så att jag slipper vänta på kickdown. kör dom framför i 70-80 och det är 90 väg så går man ner i 3:an (5 växlad aut) och sen är det bara att trycka ner, bilen åker rätt så fint iväg då, sen är det bara att lägga tillbaka i "drive" så växlar bilen själv upp.

Men kan nån klargöra, eftersom dom &aum[…]

Det svänger…… https://carup.se[…]

Hej på er! Som rubriken antyder har jag ett[…]

Startproblem Volvo V70 2010

Testa ett annat batteri, troligen nån d&arin[…]