Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rollon
Undrar vad det kan vara på för bakaxel på min 740 eftersom jag kan inte hitta nån märkning på bakaxeln vad det är för någon.
Vad är det troligt att det är på en -87 5 växlad med b230f? är säker på att det inte är någon sorts diff iaf.
av Rollon
det går inte att lista ut på något sätt utan märkningen? jag vill ju gärna få rätt utväxling också. men är det samma utväxling i t ex alla 1030 eller 1031?
Användarvisningsbild
av Claes74
sök har i forumet, vet att det diskuterades utväxlingar här för nån månad sen.
av Rollon
så det är inte likadan bakaxel på alla 5 växlade om den inte är diffad?
Användarvisningsbild
av Dobermann
Nästan 100 att du har 1030
Vad du har för utväxling? lyft ena bakhjulet & snurra det i 2 varv, räkna smtidigt hur många varv mellanaxeln snurrar! enkelt
av Rollon
jag vet inte hur bra det kommer att stämma eftersom den är trasig men jag ska gå ut och kolla senare idag.
av Rollon
har fått tag på en bakaxel från en 88b 5 växlad. är det likandan bakaxel? tycker det borde vara samma eftersom båda är 5 växlade.
av DDD
Det som kan skilja sig mellan bakaxlarna är tandhjulen. Det är den som ger inpulser till hastighetsmätargivaren, som sedan visar hastigheten i mätarhuset.

Har utbytes axlen inte samma antal tänder i tandhjulet så kommer din hastighetsmätare att visa fel hastighet som du kör i.

Tips är att ta av inspektionsluckan och räkna antal tänder på tandhjulen innan du river ner axlen från bilen.

Lite fakta om vilka tandhjul som finns finner du här http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... it=bakaxel. Det står efter Clearance, ABS toothhed wheel.
av 940 Turbo
japp de borde vara exakt samma. det är väl bara skillnad om det är atomat eller manuell då har väl atomaten lägre utväxling så den går saktare då tror jag de va. så den bakaxel du har fått tag i ska nog passa rätt på :)
Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]