Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kbeito
Hei!

Er det noen som vet hvilke kabelmatte som en må bruke når en skal montere 2005 xenonljus på en 2002 V70 som ikke har xenon fra før?

Takk!!

Mvh Knut
av zenobia
Tror inte att det finns färdiga sådana. Du får nog ordna en själv.

Åk till en volvoskrot och leta upp en nyare bil med xenon och plocka kabelmattorna (artnr 8693611). Sedan får du bygga om lite från nuvarande kontakter.

Jag har gjort detta själv på min S80 -99:a.

lamphus......kabelmatta......kontakt......kontakt......bilens kabelmatta
...........................................................................X

Klipp vid "X" ovan.
av kbeito
Hei!

Takk for svar!

Ok, da får jeg kanskje prøve det du foreslår. Tusen takk for tipset!!

Mvh Knut

zenobia skrev:Tror inte att det finns färdiga sådana. Du får nog ordna en själv.

Åk till en volvoskrot och leta upp en nyare bil med xenon och plocka kabelmattorna (artnr 8693611). Sedan får du bygga om lite från nuvarande kontakter.

Jag har gjort detta själv på min S80 -99:a.

lamphus......kabelmatta......kontakt......kontakt......bilens kabelmatta
...........................................................................X

Klipp vid "X" ovan.
Användarvisningsbild
av Truls
Hva vil det koste å bytte til xeon lys ?
av kbeito
Det spørs hvor mye du får kjøpt lysene for, jeg trodde en fikk kjøpt en kabelmatte som en kunne bruke med 2005 xenonlys for å sette de på en 2002 modell, men i etterkant har det vist seg at det kanskje ikke er tilfelle likevel.

Men slik jeg har forstått finnes det kabelmatte for 2004 xenonlys for bruk på biler uten xenon...

Mvh Knut

Truls skrev:Hva vil det koste å bytte til xeon lys ?
Användarvisningsbild
av Truls
OK. men hvor kjøper man det? Er det orignale volvodeler eller finnes det "pirat" xeonlys man kan kjøpe?
av kbeito
Det er vel både og. _Men jeg har ett par 2005 xenonlys som har sittet på en helt ny bil i noen måneder.

Mvh Knut
Truls skrev:OK. men hvor kjøper man det? Er det orignale volvodeler eller finnes det "pirat" xeonlys man kan kjøpe?
Användarvisningsbild
av Eddan
kan någon vänlig norsk eller svensk översätta följande till svenska, då jag har lite prb med att förstå detta.

"Jeg brukte ledningene for blinklysene som var i bilen + høydereguleringen, men på sistnevnte byttet jeg polaritet, for bryteren i bilen virket feil vei slik det er koblet på den gamle versjonen. Vidre så har jeg gjort fester for tykt tørkerne i selve bilen i steden for på lytktene som det var på de gamle! Ellers så er det felles jord i de nye lytene for halvljus, helljus og parkljus. Hvem som er hva husker jeg ikke, men det er det bare å måle seg fram til! "
av zenobia
Eddan skrev:kan någon vänlig norsk eller svensk översätta följande till svenska, då jag har lite prb med att förstå detta.

"Jeg brukte ledningene for blinklysene som var i bilen + høydereguleringen, men på sistnevnte byttet jeg polaritet, for bryteren i bilen virket feil vei slik det er koblet på den gamle versjonen. Vidre så har jeg gjort fester for tykt tørkerne i selve bilen i steden for på lytktene som det var på de gamle! Ellers så er det felles jord i de nye lytene for halvljus, helljus og parkljus. Hvem som er hva husker jeg ikke, men det er det bare å måle seg fram til! "

Here we go....
Jag använde de befintliga ledningarna som finns i bilen för blinkers & höjdreglering. Dock var jag tvungen att byta polaritet (plus&minus) på höjdregleringen då den arbetade åt fel håll (tvärt om).

Vidare så har jag gjort nya fästen för lamptorkarna. Dom sitter nu moterade i bilen istället för i lamphuset som det var på dom gamla.

Det är en gemensam jord (minus) i det nya lamphuset för halvljus, helljus och parkeringsljus.

Vilken sladd som går vart minns jag inte men det är bara att mäta sig fram.

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]