Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dahlenlund
Hej, jag skulle vilja veta om det är någon här som har något bra tips om en större och bättre motor till min 740. Kanske en yankee maskin?? Alla tips är välkomna.
av Kojje
ja en v8 går ju klämma dit vet en som satte i en v8 från en Rover då han efter en del forskande tyckte att det inte var för mycket jobb att få in en sådan motor men vet att det finns dom som kör jänke v8 också troligen small block då
Användarvisningsbild
av Claes74
850 t5 motor rakmonterad kanske, är ganska säker på att manuella lådan från 2,5l v90 passar.
har läst om några sådana projekt, mest för racing.
av DDD
Dahlenlund skrev:Hej, jag skulle vilja veta om det är någon här som har något bra tips om en större och bättre motor till min 740. Kanske en yankee maskin?? Alla tips är välkomna.
Har du tänkt att registreringsbesiktiga bilen med en större motor?
av Dahlenlund
Ursäkta mitt frånfälle från denna sida, jag är nu tbx och ska skaffa mej mer info om motorbyte och annat.

Om man stoppar i en t.ex. ford v6 från en gammal bandvagn vad bör man ha för låda och drivlina till den som passar i en 740 eller 745?
av TjoffeBakaz00r
Ska du byta till större motor köp en v8 istället mycket mer ös och betydligt goare ljud. Cheva smallblock med th 350 eller 700 låda passar i men det är ju ändå lite trix.
Du måste fixa nya motorfästen, växellådsfäste/balk, avgassystem, eventuellt ändra längden på kardan och dit med en större kylare. Finns kit i usa med fästen och dyl. Sätter du i 305 motorn eller mindre kan du dessutom regga bilen med den utan att behöva ändra massa bromsar och skit :)
av Dahlenlund
TjoffeBakaz00r skrev:Ska du byta till större motor köp en v8 istället mycket mer ös och betydligt goare ljud. Cheva smallblock med th 350 eller 700 låda passar i men det är ju ändå lite trix.
Du måste fixa nya motorfästen, växellådsfäste/balk, avgassystem, eventuellt ändra längden på kardan och dit med en större kylare. Finns kit i usa med fästen och dyl. Sätter du i 305 motorn eller mindre kan du dessutom regga bilen med den utan att behöva ändra massa bromsar och skit :)
Hur blir det med bakaxeln? Jag tänkte på utväxling å sånt...
Vad tror du ett sånt kit kan gå på om man köper det + motor och låda?
av TjoffeBakaz00r
Man kan hitta vad det är för utväxling på t ex trans am 80 tal använder oftast 700 lådan och se om du har en liknande men det borde inte bli något problem med det, i värsta fall får du ju byta utväxling i axeln eller hela en om du känner för det. Tja du kan hitta en komplett 350 tbi motor från en van för ca 4-6000 med låda till. Kitet från usa går på en 2-3000 med tullavgifter/ skatt och dyl. Men räkna med att bygget kommer gå på över 10 000, det är dumt att snåla på grejerna då får man snart göra om. Kan va allt möjlig man behöver typ luftfilter oljor tändstift kylarfläkt o liknande. Så ja det går på några kronor men det är ett riktigt kul projekt tycker jag, har själv en 350 ståendes som jag ska renovera innan den ramlar i. Finns mycket fina billiga delar till 350n det är ju trots allt värdens mest producerade motor. :)
av Dahlenlund
Oki? Hur går man egentligen till väga för att räkna ut rätt utväxling till en motor och låda som man inte känner till så mycket om?

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]