Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Billy
En bekant ska köpa en V70 något i stil med 01-02 med 2,4T eller T5 och automat. Han undrar om det är någon annan skillnad mellan automatlådan AW55- 50 och Geartronic förutom den manuella växlningsmöjligheten på Geartronic eller är det i princip samma låda?
Användarvisningsbild
av hollan
Billy skrev:En bekant ska köpa en V70 något i stil med 01-02 med 2,4T eller T5 och automat. Han undrar om det är någon annan skillnad mellan automatlådan AW55- 50 och Geartronic förutom den manuella växlningsmöjligheten på Geartronic eller är det i princip samma låda?
är samma låda bara spakställ o en mjukvara som skiljer
av Billy
Bra tackar för svaren. Om den manuella växlingsmöjligheten var geartronics enda skillnad så spelade det ingen roll tyckte han, annars kunde han lika gärna valt manuell på en gång.
Användarvisningsbild
av MathiasS
Vad gäller geartronic kan jag bara instämma och säga att jag trodde att det var viktigt att ha när jag köpte bil men jag har hittills aldrig använt den manuella funktionen. Det känns bara fånigt när automaten funkar så bra.

Jag kan egentligen bara tänka mig att jag vill nyttja funktionen vid ett tillfälle och det är när jag tex åker upp för en lång backa med snö eller lera. Då vill jag kunna låsa på en växel för att ha bättre kontrol l på varvtalet /hur mycket det slirar.
av Mad
MathiasS skrev:Vad gäller geartronic kan jag bara instämma och säga att jag trodde att det var viktigt att ha när jag köpte bil men jag har hittills aldrig använt den manuella funktionen. Det känns bara fånigt när automaten funkar så bra.

Jag kan egentligen bara tänka mig att jag vill nyttja funktionen vid ett tillfälle och det är när jag tex åker upp för en lång backa med snö eller lera. Då vill jag kunna låsa på en växel för att ha bättre kontrol l på varvtalet /hur mycket det slirar.
Och tvärt om när du åker ner för en lång brant backe är det skönt att få lite motorbroms.
Just med motorbroms funkar den "vanliga" automaten lika bra.
Bara lägga den i L, så kör den bara på 1:an med motorbroms och växlar inte till 2:an förrän vid 3000 om man gasar.

I med vinterläget i L så är det bara 2:an.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
andreas 80 skrev:Just med motorbroms funkar den "vanliga" automaten lika bra.
Bara lägga den i L, så kör den bara på 1:an med motorbroms och växlar inte till 2:an förrän vid 3000 om man gasar.

I med vinterläget i L så är det bara 2:an.
Så om jag vill ha motorbroms från 70km/h och nedåt så ska jag då lägga i L ? :shock:
Så att den går på 1ans växel ??:-/

/Kalle
Tror inte den lägger i 1:an vid 70km/h, då det finns spärr för max varv.
Du lägger väl inte i 1:an på en manuell bil i 70 heller för den delen? :???:

Vad jag menade var att har du D läget i i en nerförsbacke kommer den bara rulla snabbare. lägger du den i ett annat läge, säg 3, så får du bättre motorbroms.
Det är väl bara att gå neråt tills man hittar ett läge man tycker fungerar.

Jag brukar använda "L" läget vid kö-körning i lutning, dels för att man får bra motorbroms på 1:an vilket man inte får i de andra lägena. Dels för att slippa att den växlar till 2:an så fort man börjar rulla lite. Och så behöver man inte ligga på bromsen hela tiden.

Men möjligheterna att välja växel finns i viss mån även på "vanliga" automaten, om man nu ska jämföra den mot Geartronic.
Sen om man tänker på respons och känsla så skiljer det såklart då den i geartronicläge har andra punkter för lockup bl.a.

Jag har en XC60 D3 2011 där skärmkantern[…]

Hur gamla är däcken? Är det dubbfri[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]