Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
dali skrev:
CarMan skrev:nån som kan nämna en enda anledning till att man vill ha menuell låda, förutom den marginelt lägre bränsle ekonomin & lite billigare i inköp.
Längre livslängd? I min "världsbild" så kan en manuell låda gå hur långt som helst, förutsatt att den klarar sig undan felväxlingar och allmän misshandel. En automatlåda klarar sig normalt 15-30.000 mil innan första renoveringen, men det brukar krävas en förr eller senare. Japanska lådor kan rulla 50.000 mil innan renovering, europeiska så lite som 10-12.000 mil. Senaste generationerna kanske klarar sig längre, men jag vet av VW:s automatlådor fortfarande har problem att klara sig förbi 15.000 utan renovering eller byte.
taxi lådorna körs ju rätt hårt, så dom bruka ge upp bortår 50 000 mil.

så nog räcker livslängden på en automat
Användarvisningsbild
av CarMan
Whisky skrev:
CarMan skrev:
specielr gertronic, jag skrev ju just att det är samma låda !

vist kan det vara lite roligare att "leka" med en manjell, då man har bätre respons mellan foten & hjulena.

hur många timmar leker du i bilen mot att transportera dig?
Ja, att själva automatlådan är densamma har jag uppfattat, men det tillkommer väl en hel del elektronik i geartronicen som kan rappla yttrerligare...

leka eller inte... Jag räknade bara upp anledningar till en manuell låda enligt din fråga, jag har inte värdesatt dem.
det är samma elektronik i gertronic lådorna.
det är samma styrenhet, men en annan mjukvara
den stora skilnaden är spakstället, som har möjlighet att skicka annan info till styrenheten än vad det vanlika spakstället kan, ska jag gissa livsläångden på spakstället så är den nog åt minstånde dubbelt så långt som restan av bilen håller.
av FK
Tack för de många synpunkterna ang. växellådor.
Visst är det kul med en manuell....men det lutar oavkortat mot automat.

Har en kompis som har en V70t -99 som brände sin koppling vid husvagsbackning, det kostade honom 16000:- på Volvo att få den utbytt...hua, säger ja bara!!!
av Teemu
samma låda säger ni på vanliga automaten och geartronicen. Går det isf att uppgradera befintlig automat till geartronic och vad skulle ett sådant kalas kosta?
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:samma låda säger ni på vanliga automaten och geartronicen. Går det isf att uppgradera befintlig automat till geartronic och vad skulle ett sådant kalas kosta?
rent tekniskt så går det, enda haken är att mjukvaran du behöver inte finns att köpa
av Teemu
oki... hade säkerligen varit en riktigt dyr historia iaf om det gått...
Användarvisningsbild
av AWWD
FK skrev:Har en kompis som har en V70t -99 som brände sin koppling vid husvagsbackning, det kostade honom 16000:- på Volvo att få den utbytt...hua, säger ja bara!!!
Just det!

Glömde backning i mitt förra inlägg. Köpte som sagt en beg V70 AWD -03 med Geartronic i våras. Drog 1350 kg Polar i somras och här kan man verkligen snacka om att automat är ett lyft. Både vid körning framåt, men inte minst vid backning. Bara smyga (speciellt med AWD, ingen risk för slirning... :wink: ) med full kontroll, inga ryck, inga brända lameller...

/AWWD
Användarvisningsbild
av CarMan
Teemu skrev:oki... hade säkerligen varit en riktigt dyr historia iaf om det gått...
dom har ju RTI som tilbehör, det är ju både dyrare & mer kompliserat att eftermontera.

jag tycker det är sjud att dom inte har en ombyggnads sats till gertronic, den hade dom nog fåttt sälja en del av.

det är inte så svårt att byta ett komplett spakställ & sen ladda en mjukvara, så det hade varit ett toppen tillbehör
Användarvisningsbild
av Wabbe
Har en Geartronic, men jag använder det manuella läget extremt sällan. Så om det står mellan "vanlig" automat o GT så lägg de extra slantarna på nått roligare o köp en vanlig. Om du inte nu ska dra porrlåda vill säga. Men det har jag ingen erfarenhet av.
Användarvisningsbild
av CarMan
Wabbe skrev:Har en Geartronic, men jag använder det manuella läget extremt sällan. Så om det står mellan "vanlig" automat o GT så lägg de extra slantarna på nått roligare o köp en vanlig. Om du inte nu ska dra porrlåda vill säga. Men det har jag ingen erfarenhet av.
växla ner kan man ju med en vanlig automat också !
Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]

Stolsrygg knakar/ låter

Det enda "problemet" jag märkt med […]

Jag får vänta ett tag, har inte hunnit […]

Fredag eftermiddag så provar här fö[…]