Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robbygg
AWD går att beställa nu, med tre motoralternativ.

Till våren 09 skall det komma en FWD men vet dock ej om det bara gällde USA marknaden.
Skall ju komma lite andra motoralternativ med fram till våren.

Jag vet att svart metallic är vad det är. Men håller man bilen ren så är det den snyggaste färgen man kan ha.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
~Kalle~ skrev:
para skrev:varför inte D5:an?
Jag kan tala om varför jag inte skulle välja D5 an

*Dyrare skatt ??:-/
*Drar mer bränsle
*Dyrare i inköp

/Kalle
Ehhhhhh..... om man är känslig för dyrare skatt, en bil som drar mera bränsle och är dyrare i inköp väljer man väl inte en XC60 ??????

Tycker att D5ans effekt behövs för att göra en V70 skoj att köra, att stoppa i mindre motor i en större bil kan nte vara skoj.
av para
Ta en D5 istället, tycker inte dina argument håller.....
-skatt, vad kan det skilja? utsläppsvärdena är väll samma?
-förbrukning? Är det nån skillnad alls?
-inköpspris 15´dyrare, ok men väg det mot 340 eller 4oo Nm och andrahandsvärdet...
Användarvisningsbild
av henka35
para skrev:Ta en D5 istället, tycker inte dina argument håller.....
-skatt, vad kan det skilja? utsläppsvärdena är väll samma?
-förbrukning? Är det nån skillnad alls?
-inköpspris 15´dyrare, ok men väg det mot 340 eller 4oo Nm och andrahandsvärdet...
Håller med ang. förbrukningen och CO2 utsläppen. Det skiljer inget mellan 2.4D och D5 i V70 i alla fall.
Förmodligen är det ingen större skillnad även i XC60. Nu finns det ännu inga officiella siffror men om man tittar på de
spionbilder som finns (CMJ232) så ligger D5:an på 183 g/km CO2 och en skatt på 5055 kr/år med automat.
Detta är ju riktigt bra jämfört med XC70 D5 aut. som ligger på 219 g/km.
Så förmodligen är det nog inte riktigt rätt siffror på XC60 som finns på VV.se för CMJ232.
Men om det stämmer så är ju väldigt bra för XC60, kanske det finns en start & stopp funktion??

//Henrik
av oland98
Tycker du ska beställa D5 för det är ingen större skillnad på bränsle förbrukningen har själv en d5 v70II den drar 0,68 har kört den ca 800 mil
Användarvisningsbild
av Variosboy
När jag köpte min V70 II 2.4D resonerade jag som så att det skulle räcka mer än väl för våran typ av körning (hade en V70N 170Hk automat innan),
och skulle det längre fram visa sig att man vill ha mer mos, då är det bara å slå en signal till KCR eller Promototech (promotech är svågern återförsäljare till så det hade ju varit ett enkelt val). Änm så länge har vi varit helt nöjda med den, så något trimbesök lär det inte bli ännu!

Hos KCR får man 190Hk och 400Nm,
eller 200Hk och 415Nm om man väljer Promotech!
Användarvisningsbild
av Korny
Variosboy skrev:När jag köpte min V70 II 2.4D resonerade jag som så att det skulle räcka mer än väl för våran typ av körning (hade en V70N 170Hk automat innan),
och skulle det längre fram visa sig att man vill ha mer mos, då är det bara å slå en signal till KCR eller Promototech (promotech är svågern återförsäljare till så det hade ju varit ett enkelt val). Änm så länge har vi varit helt nöjda med den, så något trimbesök lär det inte bli ännu!

Hos KCR får man 190Hk och 400Nm,
eller 200Hk och 415Nm om man väljer Promotech!
Lite OT men generellt med "boxtrim" så brukar det röra sig om +20% för både HK och NM.

Väljer man däremot att tanka in en ny mjukvara i styrboxen (felaktigt kallat chippning i detta fall, men då e alla med i diskussionen :wink: ) så blir det samma effektökning som du får om du gör mappningen (mjukvaran) i en D5'a dvs runt 220HK och 450NM. Och detta för en kostnad på ca 9000:-

Mvh David
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Boxtrim är riktig skit-trimning enligt mig.

Varför jo, en motor får massor av mätvärden, att bara köra tillbaka en felaktigt bräsnletyckssignal via box är rena vedbod-trimmet. Det som ska göras är mappa/uppgradera istället. Nackdel med box är:

-Bränslepumpen får jobba helt i onödan med för högt tryck.
-Alla pulser påverkas i multipointen, även pilot, efter och regenereringspulser, inte bra alls.
-Ökad bränsle men ej mer luft ger sot som dödar turbo och partikelfilter.
-Färddator visar ännu mera fel.
-Dödar momentbegräsningar på låga växlar, speciellt illa på automater.

Om du mappar med PPC tex finns inga av desssa nackdelar. boxar är skit.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
VolvoB20 skrev:Boxtrim är riktig skit-trimning enligt mig.

Varför jo, en motor får massor av mätvärden, att bara köra tillbaka en felaktigt bräsnletyckssignal via box är rena vedbod-trimmet. Det som ska göras är mappa/uppgradera istället. Nackdel med box är:

-Alla pulser påverkas i multipointen, även pilot, efter och regenereringspulser, inte bra alls.

Om du mappar med PPC tex finns inga av desssa nackdelar. boxar är skit.
Hur länge tar det innan delarna går sönder isåfall?

Med en KCRbox så får man 8000 mil garanti, 2 år på produkten och 30 dagars öppet köp

/Kalle
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev:Boxtrim är riktig skit-trimning enligt mig.

Det låter som du citerar BSR.se rätt av? Eller har du verkligen egen erfarenhet av KCR boxarna?

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]