Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maxie
Hej!
Jag har liknande problem med S70/99. Bilia bytt Lambdasonden men problem finns kvar.
På min bil finns det Bosch luftmassemätare 0280218045.
Biltema har en modell med artikel 52-848 som skulle passa olika system.
Jag provade den! Efter montering startade motor som vanlig men blev väldigt orolig,
varvtalet pendlade mellan 1500 och 200, så jag bröt experiment. Enligt mig passar den inte
till Bosch ME7 bränsleinsprutning.

Mvh
/
Användarvisningsbild
av greeeken
Som jag tolkar texten lämnade han in bilen för en avläsning
INTE en Felsökning.

Hur ska dom veta att det till 100% är luftmassemätaren genom en utläsning ??
Bara för att felkoden säger det betyder inte att det är det.[/quote][/quote]

Hur dom ska veta?
Ja inte genom att gissa iallafall.
Dom förlitar sig för mkt att datorn ska säga vad felet är.
Hade nu trådskaparen sagt oki byt ut så hade som börjat byta delar UTAN att kolla.
Hänger du med nu?

Fortfarande har han lämnat in bilen för en avläsning o ingen felsökning.
Man får vad man betalar för, alltså en avläsning.
Hade dom sagt att det ÄR LMM och han bytt den, vad hade då hänt om det
inte var det ??
HUR i helvete vet du att dom hade börjat byta delar planlöst ??
Hänger duuu med nu :evil

Ingen ide att börja tjaffs aom detta nu.
Hur jag vet?
För att jag vet att dom gör så på iallafall 2 volvoverkstäder här i sthlms området.

Angående frågan som T.S ställde så är det nog värt att testa om det är stor prisskillnad
av jimjam
Hej. Jag vill bara informera att min felkod är borta så jag har inte bytt luftmassemätaren.
Jag har inte fått någon felmedelande på 1 mån?

Troligtvis finns felkoden kvar.

//Jimjam
av Fisketorp
jimjam skrev:Hej. Jag vill bara informera att min felkod är borta så jag har inte bytt luftmassemätaren.
Jag har inte fått någon felmedelande på 1 mån?

Troligtvis finns felkoden kvar.

//Jimjam
Svärfars s70 fick liknande symptom. dok ryckte bilen lite i början, sedan kom felmedelande. om han släcktet minns jag inte men borta var det nästan i 1månads tid och mycket körande.
helt plötsligt kom det tillbaka och bilen gick som en groda, in på volvo och bad verkstadsmästaren provköra, jajemen skutta gjorde det
tillbaks till garageporten, snäll som han var felsökte han lite på utsidan.

Drog helt enkelt ur kontakten till LMM och startade bilen, den gick fint på tomgång, satte in kontakten medans bilen var igång och den började sucka och dog. Ännu snällare som han var lät han byta LMM utan kostnad och tog inget för felsökningen, han tyckte det var illa nog med dryga 3000kr för LMM.

det kallar jag BRA service!

kanske värt att prova att dra kontakten, då ska väl datorn gå på ett standardvärde (ej helt optimalt och inget att långköra på) detta är väl bara om bilen beter sig konstigt, annars kan det nog vara svårt.
Användarvisningsbild
av mauri
Fick problem med min S70 med ojämn gång och varningslampa tändes för motorelfel men inga problem att köra 4 mil. Dagen efter startade bilen med mycket ojämn gång både i tomgång och höga varv och dog helt efter 5 minuter utan möjlighet att starta igen. Gjorde felanalys och fick luftmassemätare kass. Jag har provat på min S70 1997 med luftmassekabeln bortkopplad och då går motor lugnt och kört nu 6 mil. Luftmassemätare från Biltema går bara om du har Bosch ref.nr 0280 218045 eller 0280 218108 i bilen enligt Biltema, men kostar bara 999kr istället för 3000kr. Har beställt en hos Ahlbergs Bil (Volvo original). Dom finns även på [www.skruvat.se] Mycket billigare än Volvos. Volvo fixar en till mig från skruvat.se och då kostar min 1750kr istället för Volvo original.
Användarvisningsbild
av Sharkman
Felkoder är ju lite luriga. Jag har själv haft problem med att jag tappade laddningen ibland. Felkoden hänvisar ju till var man ska söka och i mitt fall kunde det vara. Vaccum läckage, wastegate som kärvade, LMM fel eller vaccumventil. Jag byte vaccumventil för ca:600kr och det gick inte. Hade innan dess sökt efter läckage på slangar.
Felet visade sig till sist vara ett mjukvaru fel i chiptrimningen. Återställde till orginal och det fungerade. Sen åkte jag och skaffade mig PPC trim istället för att själv kunna ändra mjukvaran. Så felkoderna är bara en fingervisning om var man kan tänkas hitta felet. Inte en direkt guide till lösningen. Så bra är inte diagnos systemen än...
av LimitedEd
tror att jag kan ordna en lite billigare på skroten jag jobbar på...
jimjam1 skrev:Hej.
Motor lampan på V70 -01 T5 har börjat att lysa, så jag åkte in till volvo för att läsa av koderna.
Dom indikerade luftmassemätare och Lamda mätaren.

Kod: ECM-1300, ECM262A

Kille på volvo trodde att det var störst risk att det är luftmassemätaren som strular.

Idag har motorlampan släcks efter att ha lyst två gånger inom en veckas tid.

JAg fick se att biltema har börjat att sälja dom för 899:- så verkar passa min bil.

HAr ni några erfarenheter från deras LMM?

Klart billigt är det. Kollade med skroten och dom skulle ha 2000:- för en beg. Känns lite dyrt för en som kanske har gått 15000mil.

//Jimjam
av gunnarS80
Jag hade problem med låg och ostadig tomgång på S80 2.9 även efter perfekt reparation av gasspjäll med ny trottel-potentiometer.
Så jag chansade på att prova en ny luftmassemätare, från Biltema. http://www.biltema.se/as/?a=52848&language=sv
Först bytte jag över direkt från gammal till ny och provstartade. Motorn gick nu sämre med ännu mer ojämn tomgång !
Men jag hade glömt att nollställa motor-styrenheten. Man ställer tändning i läge på (Pos 2) och kopplar ur
jordkabeln på batteriet. Håller sedan jordkabel mot pluskabelm så det blir garanterat noll volt i systemet.
Kopplar sedan in jordkabeln på batteriet, slår av tändningen och provar starta igen. Nu var resultatet ett helt annat !
Det verkar vara viktigt att nollställa styrenheten så den anpassar sig till den nya luftmassemätaren.
Perfekt tomgång och mkt bättre motoreffekt vid acceleration på lågvarv. Som en helt ny bil. Så den här Biltema-reservdelen
har inte varit annat än ett stort lyft.
Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]

Nja det är något med kopplingen så[…]

Volvo car UX

Jag har inte fått på min V90 MY24.

Finns ju alltid en buffert. Mitt batteri är p[…]