Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hemulen
[quote][/quote] Så noggrann som du du beskriver Jocke.S var inte jag. Skruvade bara justerskruven på vänster sida så den låg imot lite (blev nog en liten glipa :wink: ) sedan justerade jag spjällägesgivaren, fick även justera länkarmen lite, kontrollerade sedan funktionen med felkodsdosan, voil`a allt funkade perfekt! :D
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Dra ur kontakten till tomgångsventilen och peta upp gummit mot kabeln. Med tändningen på (läge 2) mäter du spänningen mellan den blå/gula kabeln (stift #1) och jord (chassi), där du ska ha samma spänning som mellan batteripolerna (på samma bil).

Mät resistansen mellan stiften på tomgångsventilen, som ska visa 8 ohm.

Att tomgången dyker då du släpper gasen, betydr inte att spjällkontakten är fel...tvärtom!
Hade det varit tvärt om (hög tomgång runt 1500rpm.) kan felet ligga vid kontakten...
Ett vanligt fel med detta symptom är att bränslerelät (bak säkrigarna) är på väg att lämna in handuken...det är detta relä som aktiverar spänningen bl.a. till ventilen...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag skulle nog testa med ett nytt (eller omlödat) relä...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du rengjort och smörjt tomgångsventilen?
av Hemulen
Ska ju räcka att du smort upp den med 5-56 och tvagat den i ett dieselbad någon timme(en gammal majsburk funkar utmärkt som badkar,elektronikdelen ovanför ytan,badanka som sällskap,frivilligt :lol: ).Kollade du om den funkade efteråt? Ett sätt att testa tomgångsmotorn kan vara att glida genom ett kvarter utan att röra gaspedalen,glida likt en polisbil. Bilen ska puttra på fint och ska själv kompensera automatiskt för mindre backar utan att du behöver röra gaspedalen.Provat att spraja startgas över slangarna? Kan ju även testa med annan tomgångsmotor från skroten om du får den på öppet köp. 8)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Hemulen skrev:Ska ju räcka att du smort upp den med...
Beror på hur mycket sot som sitter i lager etc. ;-//
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Sist jag bråkade med min tomgångsventil, stoppade jag hela skiten i ett bad av lysfotogen! Ja, ni läste rätt...hela ventilen med elektronik och allt... Vill ju veta vad som händer. :wink:
Efter att den legat i "badet" 6-7 timmar, tog jag upp den och blåste den torr med tryckluft!
Nu funkar tomgången kanon, trots behandlingen vid rengörning!
av Hemulen
Här badas det :lol: .Rostlösningsolja funkar fint. Priset är nog vad man får ge för en tomgångsmotor på skroten,där dom plockat loss grejorna. Returbilen tar 100kr för en tomgångsmotor enligt deras prislista(en självplockskrot). Testa det där med att glida fram som en polisbil efter rengörningen. :D
Användarvisningsbild
av Jocke S.
avozetta skrev:Nu har tomgåmgsmotorn badat i rostolja i nästan ett dygn, sedan torkat ur den och blåst ur den, tyvärr utan resultat. Har varit på bilsemester en vecka och motorn har förvisso aldrig stannat men grundproblemet kvarstår.

Återstår att prova med annan tomgångsmotor då eller finns det fler källor till detta beteende?
Jag bytte nyligen tempgivaren (insprut...) då den gamla betedde sig lite som den ville... Nu är bl.a. tomgången jämnare!
Användarvisningsbild
av Sparkz
avozetta skrev:[Ej OK: När man efter ett kortare eller längre körpass skall stanna vid ett rödljus och "rutinmässigt" släpper gasen, trampar ned kopplingen och bromsar in. Varvtalet sjunker då ofta men inte alltid ner så lågt att bilen nästan stannar för att sedan stiga långsamt till normal tomgång.
Händer det när du bromsar? Funderar på om bromsservon läcker så den får en massa luft den vägen. Men det borde märkas att bromsen blir hård med då... Det är normalt att tomgången svajar lite när man bromsar, särskilt om man gör några snabba pump, men den ska inte dö.

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Vad kör du nu då? :-) Har haft en Tes[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android