Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lenafena
Hejsan,

jag är ny här på forumet.
Har en volvo 460-95a som går hyfsat bra.

Har dock ett par frågor.
Efter besiktningen i februari så fick jag byta bromsbelägg fram samt att länkarmen glappade. Enligt volvoverksatn var den på väg att "kalva ur totalt". Så där byttes ett par bussningar eller nåt sånt.
(Jag är inte mekaniker :oops: )

Frågor: Efter körning blir framhjulen varma på sidorna. Det blir inte bakhjulen. Är det normalt efter att man har fått nya bromsbelägg? Att det ska sätta sig lite? Hjulen rullar fritt annars så det är inte att bromsarna har låst sig.

Framvagnen knirkar och gnäller nåt vansinnigt när man kör ur garaget och svänger rejält. Annars hörs det inget särskilt under körning.
Hur kan man åtgärda detta?

/ Lenafena
Användarvisningsbild
av Nebu
Jag tror du finner svaret här på forumet om du söker på "oljud" eller vad det nu var "väsen" "svänger" Så mycket kommer jag ihåg.

Ja och så får jag välkommna dig till ett fint forum där vi hjälper varandra. Om du inte hittar något som beskriver ditt problem så få vi försöka lösa detta på nåt annat sätt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Energi kan inte försvinna, bara omvandlas. All rörelseenergi du bromsar bort blir till värme, så varmt blir det när du kör och bromsar. Men vad som är normal värme och inte är ju lite svårt att säga över internet...

Knarr när du svänger... Lagringen i fjäderbenet sitter i nedre fjäderskålen på 400. Fjädern står alltså still när du svänger. Lagret där kan bli trögt och knarra. Lyft bilen fram och vrid hjulen samtidigt som du tittar på fjädern. Vill den följa med och hackar sig fram är lagret dåligt. Då brukar det märkas att bilen drar i sidled efter att man har svängt i en korsning.
Eller så är det en kulled som är torr. Vanligt i stagen till krängningshämmaren. Känns om man håller i staget samtidigt som man svänger. Går att smörja med en spruta, stick nålen genom gummidamasken.
Användarvisningsbild
av lenafena
Tack för goda råd sparkz :-)-)

Jag har haft bilen inne igen och bytt till nya framdäck samt fått framvagnsinställning.
Har ju kollat runt lite och la fram teorin om fjäderbenslager som behöver bytas.

Verkstanskillen verkade inte tycka det var alarmerande utan jag får fixa det EFTER semestern.

Har lagt ner en del åpengar denna vår för att laga bil, så jag får kanske försöka krypa lite själv under bilen.

Tänker byta ut stötdämparna om de är så slitna som jag tror...

Det finns väl ingen risk att bilen havererar pga fjäderbenslagren är trasiga?

Länkarmsglappet fixade(?) volvovekstan i april, men hjulen är ganska ruckbara fram och knarrar.

Hypokondriker som jag är gör knarret mig väldigt ångestladdad ?:-/
Men jag tycker verkstadskillen borde ha hojtat om det var nåt som var akut när den nu var inne förra veckan... ??:-/

Ha en go sommar alla volvoister! :-)-)
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]