Claes74 skrev:m a o räkna din förbrukning idag (bensin) gånger 1,3 och sedan det resultatet gånger literpriset på etanol och jämför med bensin ditot
jepp.. plus tätare service om man gillar sin motor. Detta då tvättadditiven i en vanlig olja inte är till för att ta hand om ättiksyra och annat trevligt som etanol tillför, den blir mättad tvättmässigt alldeles för fort. Så dubbla oljebytena för den sakens skull. Sen gäller EGENTLIGEN att ha en etanolgodkänd olja då det är lätt att få oljan bortspolad på cylinderväggarna av dagens etanol. Det gör ett idiotslitage på kolvarna bland annat. Nåt som ingen tänker på.. Inget att bry sej med vid blandtank men om man då tänker på konvertering seriöst så.
O man gör en huvudräkning på dagens bensinpris så ser det ut som följer.. i MITT fall.
Snittet på min bil med blyfri 95 ligger på 1,2 liter. Snittet är taget i väldigt blandad form med stadskörning. landsväg och köer och vad det nu må vara. Alltså så äkta vi kan komma. Bilen är en turbo som är lite peppad. Jag vill naturligtvis behålla min effekt (ca 310hk).
Vi gör en miniräknar rad här då.. 1,2x30% är 1,632 det är nu nya snittet om vi rakt av jämför. Bensinen kostar idag 13,24 på jet och etanolen 8,04.
Min kostnad då? Ja det är ju inget att göra vid bilen den rullar ju som tänkt på intervaller och maskinellt på bensin så det som tillkommer utöver vanligt slitage är just bara bensin. 1,2x13,24= 15.888kr/mil sålänge vi håller det snittet.
Då tankar vi e85 då och kikar.. 1,632x8,04=13,12128. Det är ju 2kr och 76 öre billigare just nu att tanka bilen på etanol.. Men så fungerar ju inte verkligheten.
Vi har några mera parametrar att ta med. Mina spridare räcker inte till på full gas att använda för etanolbruk. Jag måste montera en helt annan sort.
Mina kan inte ge MINST 30% mera vid fullgas. Dom är i princip bottnade på bensin.
Då ska vi slänga in en ny bränsletrycks regulator och 5 nya spridare, när vi är klara med detta krävs en mappning. Tryckregulatorn går att få för ca 1500kronor och spridarna går att få för drygt 2500kronor. Sen ska vi mappa och det är en affär på mellan 5000 och 10000kronor. Vi fastställer 5000 då detta är ett räkne exempel. Vad får vi fram då? Vi skaffar oss en utgift på 1500+2500+5000=9000kr för att sänka våra kostnader för att åka. OBS I MITT FALL.
tar vi 9000kr och delar det med förtjänsten som vi fick om vi snittade (2,76kr) så tar det 3261 mil att köra in detta..
Då ska vi som sagt EGENTLIGEN byta olja en extra gång per år och byta oljesort.
Hur man nu får detta till att bli en penningvinst att köra etanol då.. det förstår jag inte. ??:-/