Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mackiz skrev:tycker 1.8 är otroligt seg. verkligen stendöd så det tycker jag du ska ha i bakhuvudet. annars kanon bil.
Jag har en 1.6:a och är mycket nöjd med den :)
Dock dricker den en del för att vara 1.6
ca. 0,83 blandad och 0,71 landsväg...
Tungt chassie antagligen
av V40
bjompa skrev:
V40 skrev:Angående tidigare kommentar om V40 2.0 äldre än 99.

Jag har kört en V40 2.0-96 utan turbo i snart två år. Bränsleförbrukningen landsväg 0,78. Stadskörning runt 1,2, Blandad körning strax under litern. Hur ligger detta i jämförelse med nyare V40 alt. större/mindre motor?

// V40
Ja kör min V40 2.0t -01 på 0.62 på landsväg å typ 1.0? i stan, vet inte om de har nått me ecodrivingutbildningen man har, eller så är de väl nått fel på bilen :D dock inte svårt att köra snålt me den tycker ja.
Ja antingen så är din 2,0T snålare än min rena 2,0-motor. När jag får ner min till under 0,8 landsväg då är det verkligen farfarskörning som ligger bakom. Kryp och inga omkörningar. Men jag är ändå nöjd pga av min 855 som jag hade innan. Jag kom runt 35-38 mil på en full tank.

// V40
av TomZaj
Det är svårt att jämföra bränsleförbrukningen, många saker som inverkar som tex skick på bromsar, hjullager, motor, luftfilter mm sen är det ju så att du kan ha 2st helt nya bilar och köra exakt likadant och det skiljer i alla fall i bensinförbrukningen.

// Tommy
Användarvisningsbild
av bjompa
V40 skrev:
bjompa skrev:
V40 skrev:Angående tidigare kommentar om V40 2.0 äldre än 99.

Jag har kört en V40 2.0-96 utan turbo i snart två år. Bränsleförbrukningen landsväg 0,78. Stadskörning runt 1,2, Blandad körning strax under litern. Hur ligger detta i jämförelse med nyare V40 alt. större/mindre motor?

// V40
Ja kör min V40 2.0t -01 på 0.62 på landsväg å typ 1.0? i stan, vet inte om de har nått me ecodrivingutbildningen man har, eller så är de väl nått fel på bilen :D dock inte svårt att köra snålt me den tycker ja.
Ja antingen så är din 2,0T snålare än min rena 2,0-motor. När jag får ner min till under 0,8 landsväg då är det verkligen farfarskörning som ligger bakom. Kryp och inga omkörningar. Men jag är ändå nöjd pga av min 855 som jag hade innan. Jag kom runt 35-38 mil på en full tank.

// V40
2.0t går billigare än 2.0 på landsväg. När ja körde min på 0.62 så tyckte ja inte att de gick nå sakta, körde där de både var 70- 90- å 110-väg.
Tjosan

Jag själv kör en S40 1,8 -01 och jag är fullt nöjd med den. Dock så har jag inga krav på att den varken ska vara snabb i starten eller i maxhastighet.. har du sådana krav så bör du nog tänka på någon med större motor för den är inte den piggaste volvon precis :P Men i övrigt så är det en toppen bil och jag skulle inte vilja byta ut den mot någon annan. inte för tillfället iaf :)

Lycka till med den nya bilen

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]

Intressant detta med att man som privatperson tyck[…]