Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Olleskog
Hej!

Jag felsöker vidare på min 740 -88 230 E. Jag har hittat en trasig kontakt på fördelaren. Kablen från hallgivaren, där är ett stift lös, dvs 2 av 3 stift sitter i kontakten. Problemet med bilen är att den är helt död. Den har varken gnista eller bränsle. Då verkar detta vara ett troligt fel. Jag undrar nu:

- Hur kommer man åt att skruva i fördelaren på bästa sätt och hur får man bort rotorn?

- Hur ser jag till att inte ändra några inställningar, d v s hur sätter jag tillbaks allt på rätt sätt (ska man ta bort ventilkåpan?)

- Hur byter jag kontakten? Kabeln som går in i fördelaren är väldigt kort och det är hopplöst att komma åt. Ska man bara sticka i kabelskorna i den nya kontakten?

MYCKET tacksam för svar!

/ Olle
av uffejl
Hej! fördelaren sitter med två st skruvar i toppen en till vänster och en till höger om fördelaren, skruvskallarna är 10mm, lossa skruvarna och dra fördelaren mot kupen, mvh från ulf
av uffejl
Du får mera upplysningar av mig för att komma åt rotorn så måste du ta bort fördelarlocket som sitter med 3st skruvar, jag har för mig att skruvskallarna är 8mm, om du tar bort hela fördelaren så måste du ta bort locket innan du moterar tillbaka fördelaren på grund av att du måste vrida på fördelaraxeln så du får fördelaren på plats sen på med rotorn kolla så hallgivarkontakten sitter som den ska och sedan dit med locket, observera att plattan till fördelaren ej måste sitta exat för motor är självsjusterande, mvh från ulf.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Märk upp hur fördelaren sitter innan du tar loss den eller ställ tändningen efteråt. På motorer med givare på svänghjulet är det inte så noga hur den sitter, men med hallgivare ställe du tändningen där.
Isolatorn finns att köpa, bara att flytta över stiften.
av Olleskog
Tack för svaren! :)

Dock har jag nu blivit lite fundersam på hur jag ställer tändningen eller ser till att den inte ändras. Ulf skriver att plattan ej måste sitta exakt för att tändningen är självjusterande. Är den det på en B230 E? Och det där med hallgivaren, själva givaren sitter på svänghjulet va? Eller har jag trasslat ihop allt det där?

Tackar på förhand för fler svar.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Problemet du har är kontakten till hallgivaren om jag har fattat rätt? Då har du alltså hallgivare i fördelaren. Den ger signal till styrenheten när gnistan ska komma, så fördelaren går att vrida för att ställa tändningen.

På de flesta F-motorer (inte alla!) sitter det en induktiv givare på svänghjulet i stället. Då är fördelaren bara just fördelare för högspänningen. Lock och rotor, inget annat.
Givaren på svänghjulet sitter fast och går inte att justera.

Två helt olika tändsystem.

Skaffa o-ringen som tätar mellan fördelaren och toppen, den brukar vara torr och hård och läcka olja. 969331 på Volvo.
Sätt ett par märken mitt för varandra på fördelaren och ventilkåpan bara, det är inga problem. Fördelaren drivs av ett spår i kamaxeln, men det är förskjutet åt ena sidan så det går inte att sätta fel. Isolatorn (alltså kontakten som är kass) heter 1346793.
Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]