Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den utväxlingen borde höra ihop med en bensinare utan överladdning och med effekttoppen uppåt 6000 rpm. Obegripligt att en D5:a har en sån utväxling. Kan det vara så att växellådan är utbytt?
Jag har bara provkört en S60 D5 med aut för länge sedan. Den var inte så lågt växlad som din bil och snittförbrukningen enl. färddatorn låg kring 0.55 trots kortkörningar och en del friskt gasande.
Jag har en D5:a(02) med automat. Det är en gammal taxi med 31000 mil på mätaren. Vid förra tankningen hade jag åkt 100 mil på samma tank och hade en "massa" diesel kvar, efter beräkning landande förbrukningen på 0.61. Till saken hör att jag åker mycket landsväg, men dina siffror är lite väl höga. Högsta förbrukning jag mätt upp är 0.69, och den lägsta är 0.57, detta på en total körsträcka om 2000 mil.

Om din motor varvar så mycket som du säger redan vid 100 km/h så har du säkerligen något problem med växellådan. Hoppas det inte kostar skjortan och femtio.

//Patrik
Kan inte du som också kör en d5 aut kolla vad den varvar när du ligger i 100km/h. skulle vara kul att höra samt att ha lite kött på benen innan jag kollar med volvohandlare. Bilen går jättebra och växlar mjukt och fint. sista tankningen slog jag rekord när jag räknade att den druckit "bara" 0.77 l/mil
Jag ska kolla upp det i morgon. Men strax över 2000 varv skulle jag tippa på. Normalt för mina gamla bensinare jag har ägt, dock med manuell låda, har varit ett varvtal runt 3000 i 120 km/h, och då varvar en bensinare lite mer. Men, men, jag ger dig lite mer exakta uppgifter i morrn.

//Patrik
Nu har jag tagit reda på hur mycket min motor varvar vid 100 km/h. Resultatet är 2000 varv/min. Kör jag på fyrans växel varvar min motor ungefär lika mycket som det varvtalet du uppgav. Förhoppningsvis så har du nåt problem med växelväljaren, annars kan det bli dyrt. Automatlådeproblem är dyra, jag vet.

Lycka till

//Patrik
AndreasGLT skrev:Kan inte du som också kör en d5 aut kolla vad den varvar när du ligger i 100km/h. skulle vara kul att höra samt att ha lite kött på benen innan jag kollar med volvohandlare. Bilen går jättebra och växlar mjukt och fint. sista tankningen slog jag rekord när jag räknade att den druckit "bara" 0.77 l/mil
Varför inte bara hänvisa till Volvos egna datablad. Svart på vitt.

V70
motor: D5244T5
låda: AW TF-80SC
Hastighet vid 1000rpm 52,9km/h på högsta växeln

ger 1890 rpm vid 100km/h verklig fart.

Men kan nån klargöra, eftersom dom &a[…]

v60 polestar 2017 originalfälg

Hej, säljer dessa otroligt eftertraktade v60 […]

Motorn tappar kraft och dör.

Sökte lite på nätet. Finns lite om[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

En liten uppgradering här hemma. :-D IMG_[…]