Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gundj
robert7539 skrev:
Noodles skrev:Byte av kondensor samt nån ventil + läcksökning och fyllning av systemet efteråt:

8857:-... :cry:
Där hade vi det.. 8900:- skulle dom ha. Tack för kaffet! :(
Samma jobb utfört hos Branzells i Linköping pâ min V70 -00 förra sommaren.
Kostade 5000:- sâ du kan ju ta en semesterdag o göra en utflykt o spara 3000:-
Användarvisningsbild
av VolvoB20
robert7539 skrev:
Noodles skrev:Byte av kondensor samt nån ventil + läcksökning och fyllning av systemet efteråt:

Vad var felet, kondesorn som jag trodde ??? Jag köpte en ny för drygt en tusing och skruvade dit den själv, sen fyllning för 1000 .
Så har du 7000 kvar och kan åka 14 dagar till kanarieöarna för det du sparat.
av robert7539
VolvoB20 skrev:
robert7539 skrev:

Vad var felet, kondesorn som jag trodde ??? Jag köpte en ny för drygt en tusing och skruvade dit den själv, sen fyllning för 1000 .
Så har du 7000 kvar och kan åka 14 dagar till kanarieöarna för det du sparat.
Det var tydligen ett hål i kondensorn.. Tydligen så var matrialkostnaden bara den drygt 3800 på kondensorn och så skulle de ta typ drygt 3 timmar att byta.
Priset fick jag på acservice i stockholm.

Men har faktiskt hört mig för lite. har hittat en som kan byta den för 5000-6000:- men då blir det rifum (rakt i fickan utan moms).
av KuWa
Jag hade exakt samma problem med min S60 att kondensatorn var kass. Utbyte av denna, påfyllning av köldmedel, kontroll och någon o-ring eller så kostade mig 5200 kr inklusive moms och arbete och delar här i Göteborg. Dessutom 2 års garanti på arbetet! :-)
av Seafront
Hej

Om man befarar ett ”naturligt” köldmedieläckage, som ovan nämnts upp mot 5% årligen… hur möter man ett sådan hotbild?

Är det då så enkelt som att bara fylla på med nytt köldmedium, ingen annan åtgärd? Isf finns det att beställa mindre (och större) R132a-behållare på nätet till mycket fina priser…

På freonens tid (80-talet) skulle man även suga ut all fukt som samlats i systemet, men dagens R132a kanske inte är så benägen att göra ansamlingar av fukt…

/
av scorpio63
Hmmm.
13.6kg gas i kruka 1100kr
Klockor 600kr
vacuumpump 1400kr
våg för att mäta hur mycket man fyller ( finns i badrummet, eller köps för någon hundring)

3100kr får man pynta för en komplett anläggning för att fylla sin egen AC..
Dessutom räcker gasen till att fylla 10 bilar till om man vill tjäna lite slantar.
av devildenied
Seafront... man ska fortfarande vacumsuga systemet ja.
Kan vara ganska obra med fukt i systemet ett exempel är att i förångaren blir det kallt!! och vad händer med vatten när det blir riktigt kallt.......jo is.
Ganska många kylmontörer har kliat sej i huvvet genom åren och undrat varför en del system funkar när man startar dom men inte sen när det blitt kallt.

Sen är luft inte heller nån höjdare i köldmediekrets.

Sen vad än alla tycker och tror så är det så att tappar du fyllning då är det fel på ac:n....en läcka är ett fel.
Vare sej det är en slangkoppling eller kompressoraxeln.

Alltid lika kul när man är på nått bygge och det radar upp sej olyckliga själar som vill att man ska fylla på lite för att det nog börjar ta slut. Ofta säger dom ....det är inget fel på ac:n bara att saknas lite soppa.

Fan precis som att bilen dricker R134a som det vore bensin.
av aldrigstanna
Hm har också problem med min... ær lite nervøs. det ær alltså s60 2008. dåligt blås i den.

Kom på att jag har maxitrygg førsækring i 500 mil till eller 6 månader... Någon som vet om det går på den?

Nej, men att ha två bilar bara för att […]

Volvo xc70 2011

Ja, jag hade börjat med att ladda. Batterier […]

Svärdottern har min gamla bil, en V50 T5-08, […]

Bodykit Volvo 440

Hi there, I am interested in this Bodykit, if it'[…]