Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av speedboat
hej jag har en s80 05a 170hk som det är ett visslande vinande ljud i hörs väl även när bilen står på tomgång och det konstigaste är att öppnar man huven hörs nästan ingenting men står man vid sidan av bilen hörs det väl och det låter inte som fläktremmen otroligt irriterande hoppas att någon har något tips på vad det kan vara mvh speedboat
av Psyko
speedboat skrev:hej jag har en s80 05a 170hk som det är ett visslande vinande ljud i hörs väl även när bilen står på tomgång och det konstigaste är att öppnar man huven hörs nästan ingenting men står man vid sidan av bilen hörs det väl och det låter inte som fläktremmen otroligt irriterande hoppas att någon har något tips på vad det kan vara mvh speedboat

Kollat servooljan ??
Användarvisningsbild
av speedboat
hej nu har jag äntligen fått reda på vad felet är det är tydligen bränsle pumpen i tanken som visslar och dom säger på volvo att det är ingen större fara om man orkar leva med ljudet annars skulle det kosta ca 3000-4000kr att byta
det känns ju väldigt surt eftersom bilen bar gått 4000mil mvh speedboat
av carpe_nemo
ÄNTLIGEN!!! äntligen någon som har samma problem som jag! hatar det ljudet men ingen verkar veta vad det är, varit på flera bilia verkstäder där man bara kliat sig i huvudet och sagt "mja, kan inte sätta fingret på d...men det verkar inte vara någon direkt fara ivf"!!!
skönt å höra att du ivf fått en diagnos, grattis! :shock:
berätta gärna mer om vad "gubbarna" sa, eller visste de direkt att det va pumpen? kan tillägga att min s80 är en 00:a...så det är ett gammalt problem då
Användarvisningsbild
av greeeken
Speedboa, går det då inte på garanti? Eller är det nått skönhetsfel?
Du kan ju kolla me din försäkring?
av carpe_nemo
men jag är nyfiken på hur mekanikerna kom fram till vad det berodde på, eftersom mina inte ens kommit fram till det!
var det någon diagnos i datan, eller bara en gammal "räv" som kände igen ljudet?
Användarvisningsbild
av speedboat
hej det är tydligen ett skönhetsfel för det är ju inget fel på funktionen och skulle det gå att ta det på försäkringen skulle det ändå kosta flera tusen och just nu känns det inte som att det är värt det mvh speedboat

jag var ju nere på volvo och dom lyssnade med stetoskop och kunde konstatera att ljudet kom från pumpen men att det kunde fungera många många tusen mil innan den la av så dom rekomenderade mig att göra något roligare för dom tusenlapparna eftersom det inte var något fel på funktionen. men visst är det störande att det låter men frågan är ju om det är värt så mycket pengar för att få bort ljudet och det visade inga felmedelanden det var bara kunnig personal mvh speedboat
av carpe_nemo
Detta stetoskop! :)
nu känner jag mig som en riktig idiot här, men var sitter bränslepumpen? fick för mig att den satt där bak vid tanken :shock:
vad gick felsökningen på?

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
av speedboat
hej helt rätt den sitter ovanpå tanken för att komma åt den är man tvungen att ta bort baksätetets sittdyna och felsökningen fick jag till kompis pris=0kr är det så att ditt ljud kommer ifrån något annat håll så kan det ju vara någon vakumslang som är lös men mitt ljud hörs i från sidan inne i bilen o bakifrån mvh speedboat
v60 polestar 2017 originalfälg

15000 vid snabb och smidig affär Betalsä[…]

Men kan nån klargöra, eftersom dom &a[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Sökte lite på nätet. Finns lite om[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

En liten uppgradering här hemma. :-D IMG_[…]