Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mcnuggz
... va inne på Bilia och bad att få en växellägesgivare till en 850 GLT aut -94
dom sa i sin tur att det heter startspärrkontakt, är det så eller blev jag blåst?

är det någon som vet var den sitter och är det svårt att byta den?

felet på bilen är att när det är kallt och fuktigt (oftast på morgonen, men nu när det börjar bli kyligt även på eftermiddagen) så blinkar lampan med en pil som pekar uppåt på instrumentbrädan + lådan slirar, alternativt växlar illa som f*n, hoppar tydligen in i nåt sorts nödläge (så man ska kunna ta sig till macken eller verkstad antar jag).

säg till om ni vill veta mer om felet eller hur delen ser ut osv...
hoppas någon kan hjälpa mig!!
// Nuggz
Användarvisningsbild
av CarMan
denna givare (enhet) heter startspärrkontakt.

hur har du kommit fram till att du vill byta denna?
av mcnuggz
en kompis till mig hade samma problem på sin gamla 850 -94 och det ska tydligen vara vanligt att den ger sig...
anledningen till att jag frågar vart den sitter beror på att verkstaden jag lämnade bilen till för några andra reparationer inte hann kolla det (jag kom lite i efterhand med detta och undrade om han kanske hann byta den)
tänkte jag skulle ge mig på och se om jag kunde göra nåt själv för en gång skull...
Användarvisningsbild
av Mysko
Den sitter på växellådan, man får plocka bort Batteriet, batterihyllan och luftburken inklusive slangarna till den.
Användarvisningsbild
av Mysko
CarMan skrev:denna givare (enhet) heter startspärrkontakt.

Vad sägs om symptomen han uppger? Har samma problem med min bil och på Volvo så gav dom mig tipset om denna givare, växellägesgivare på svenska och på engelska Gear-shift Position sensor. Vilket på svenska blir växellägesgivare. Ej startspärrkontakt.

Men den innehåller en startspärrkontakt, och en bakckljuskontakt.

Detta enligt ett verktyg som man inte får nämna vid namn här om jag förstått det rätt. Skriver man v a d i s ihopskrivet så blir det lathund.
av *pettson*

Eftersom volvo som vanligt är inkonsekventa så.. du har både rätt och fel..

som reservdel heter den som du säger startspärrkontakt..
Men gissa vad den heter i VADIS i mekanvisningarna?..
Just det... Växellägesgivare...
Vore ju skojjigt om dom kan enas om ett namn.. som både återkommer i anvisningarna OCH på reservdelslistan.. :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
Mysko skrev:

Vad sägs om symptomen han uppger? Har samma problem med min bil och på Volvo så gav dom mig tipset om denna givare, växellägesgivare på svenska och på engelska Gear-shift Position sensor. Vilket på svenska blir växellägesgivare. Ej startspärrkontakt.

Detta enligt ett verktyg som man inte får nämna vid namn här om jag förstått det rätt. Skriver man v a d i s ihopskrivet så blir det lathund.
blinket betyder att det finns ett fel & lådan går i nödprogram.

vist kan det vara denna del, men det kan ju lika gärna var 100 andra saker, därför undra jag hur han komfram till att han skulle byta denna del.
Användarvisningsbild
av Mysko
CarMan skrev:
Mysko skrev:

vist kan det vara denna del, men det kan ju lika gärna var 100 andra saker, därför undra jag hur han komfram till att han skulle byta denna del.
För att det inte är ett fel på lådan. Finns varje fall inte en felkod på min bil när lampan blinkat. Dessutom räcker det att stänga av bilen å starta den igen så går bilen som den ska, men det behövs 5 omstarter för att lampan ska sluta blinka.

Men det räcker troligen med att göra rent den, då fettet i den troligen dragit åt sig fukt. Elektroniken vet inte vilken växel som ligger i.

Läs gärna mitt inlägg på annan plats så ska du få se symptomen. Det är enbart ett problem med denna givare som rätar till sig när bilen startas om eller när den blivit varm.

Jag misstänker att du är samma carman som förr skrev i news, och du har samma dåliga attityd här som där. Om det beror på ditt sätt att skriva eller om du är så som person ska jag låta vara osagt. Men lär dig läsa inläggen och sluta upp med din besserwisser attityd.

Om du inte menar att vara en besserwisser så får du hitta ett sätt att skriva som låter bättre.
Användarvisningsbild
av CarMan
Mysko skrev:
CarMan skrev:
Mysko skrev: Vad sägs om symptomen han uppger? Har samma problem med min bil och på Volvo så gav dom mig tipset om denna givare, växellägesgivare på svenska och på engelska Gear-shift Position sensor. Vilket på svenska blir växellägesgivare. Ej startspärrkontakt.

För att det inte är ett fel på lådan. Finns varje fall inte en felkod på min bil när lampan blinkat. Dessutom räcker det att stänga av bilen å starta den igen så går bilen som den ska, men det behövs 5 omstarter för att lampan ska sluta blinka.

Men det räcker troligen med att göra rent den, då fettet i den troligen dragit åt sig fukt. Elektroniken vet inte vilken växel som ligger i.

Läs gärna mitt inlägg på annan plats så ska du få se symptomen. Det är enbart ett problem med denna givare som rätar till sig när bilen startas om eller när den blivit varm.

Jag misstänker att du är samma carman som förr skrev i news, och du har samma dåliga attityd här som där. Om det beror på ditt sätt att skriva eller om du är så som person ska jag låta vara osagt. Men lär dig läsa inläggen och sluta upp med din besserwisser attityd.

Om du inte menar att vara en besserwisser så får du hitta ett sätt att skriva som låter bättre.
du får tycka vad du vill om hur jag skriver, men jag tycker att det är onödigt att köpa dyra delar på ren achansning, bättre att konstatera vad det är som krånglar först & byta sen.

denna givare vi pratar om kan krongla i bland, men den sätter ofta (inte alltid) en felkod.
Användarvisningsbild
av Mysko
CarMan skrev:
du får tycka vad du vill om hur jag skriver, men jag tycker att det är onödigt att köpa dyra delar på ren achansning, bättre att konstatera vad det är som krånglar först & byta sen.

denna givare vi pratar om kan krongla i bland, men den sätter ofta (inte alltid) en felkod.
Visst, men man behöver inte vara volvo mek för att räkna ut att det är givaren som går trögt. Man behöver inte köpa en ny, utan det räcker med att rengöra den.

Jag ska själv göra rent min vid tillfälle. Så mycket enklare att starta bilen då. Man behöver inte vrida om nyckeln å dra spaken bakåt för att den ska släppa startspärren.

Man behöver inte dra spaken bakåt för att backljuset ska tändas.

Kom med nått konstruktivt istället på hur man smörjer upp denna då, i stället för att gnälla på att diagnosen är fel.
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]