NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dimster
Hallå

Kör för närvarande en Volvo S60 2.4 170hk -04 och går i köptankar om en mindre bil. Den största anledningen är egentligen att C30 verkar mer praktisk för mig. Jag har aldrig använt mig av baksätet i S60n och i bakluckan har det max funnits en eller två ryggsäckar / bärkassar.
Så nu går jag alltså i köptankar kring en C30 T5, den verkar vara både billigare i drift (skatt, försäkring, service) och mer praktisk för mig.
Men hur är det med driftsäkerheten? Den är ju byggd på samma bottenplatta som S40/V50, är alla barnsjukdomar som dessa hade borta med C30? Är den lika driftsäker som S60/V70?
Kort sagt är det ett vettigt byte?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Hej!

Om du köper nytt? Så har du ju 2 års nybilsgaranti.

Den är ju byggd "av" en S40, som har funnits i 5 år nu så barnsjukdomarna är nog norta, men det brukar fortfarande dyka upp problem på V50 -08

Du kan ju kika runt på forumet

/Kalle
av dimster
Jag kommer antagligen att köpa en "nybeggad" bil, förmodligen -07a med ca 1500-2000 mil på mätaren. Den största nöten för mig är just driftsäkerheten. Har läst en hel del på forumet, men det brukar ju oftast vara så att de som är väldigt nöjda eller inte har några problem sällan skriver i forum. En fördel är ju att jag har ca 1 år kvar på nybilsgarantin och försäkringskostnaden halveras resterande 2 år iochmed vagnskadegarantin.
av robbancarlsson
jag har haft en S40N och har nu en C30... har aldrig haft några som helst problem med någon av bilarna... det enda var på S40:n styrenheten, men det felet har ju alla drabbats av... jag är verkligen supernöjd med C30:n... åker också mestadels själv i bilen och har sällan med mig mer än ett par väskor som packning.. så jag tycker att ett byte från S60 till C30 absolut låter vettigt! :D
av LJN
-Men tänk på att landsvägskomforten på din g:a S60 är i toppklass! Jag saknar ofta min g:a S60 jämfört med min nya V50 MY08...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har varit väldigt lite problem med C30!

Jag tycker att det låter som ett vettigt byte, absolut! Går ju att göra riktiga kanonklipp på C30 T5 som har gått få mil!
av rickardrules
Byte min S60 T5 mot en ny C30, har ladrig ångrat mitt byte.

C30 är betydligt roligare att köra än S60, mycket bättre väghållning, och känns moderna/ungdomligare i mitt tycke. Go 4 it!
av Ottoman
Har precis gjort mig av med en V50 2,4i, hade den i tre års tid och 6000 mil, inte ett enda problem med den. Det var en 2005 så relativt tidigt producerad bil. Kanonbil verkligen, har nu bytt till V70II som är betydligt sävligare och inte lika rapp. Bottenplattan som S40/V50/C30 är byggd på har blivit prisad flera gånger för sin inbyggda körglädje.

Kontentan = Helnöjd med V50 vilket mer eller mindre delar alla komponenter förutom plåten med C30.
av rickardrules
Visserligen vilar bilen på samma tekniska grund som S40/V50, men både fronten och bakpartiet har gjorts om. Även chassiet har förfinats för att ge bilen ännu bättre köregenskaper än sina storasyskon. Och då ska man komma ihåg att de prisats i en rad tester för just detta.

Vid ett första ögonkast kan det verka som om fronten är densamma som på S40/V50. Men så är det inte. De har endast huven gemensam. C30 har egna framskärmar, egen grill och egna luftintag. I kombination med diverse kosmetiska utsmyckningar, som mattsvarta inlägg, har den fått en fräckare uppsyn.
av Steff 99
Det går säkert att hitta en bra utrustad C30 T5 på ca 1500-2000mil för en bit under 200.000kr
En liten kul bil till ett bra pris.
Titta på Blocket där finns en hel drös med C30 av olika varianter till riktigt låga priser

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]

Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!

Hej Har haft hjälp att felsöka ovanst&ar[…]