Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av olha00
Har letat bland trådarna på forumet om hur man ska rengöra tomgångsmotorn. Det enda jag kan hitta är att man ska skölja den ren med 5-56 ungefär. Jag har själv ingen aning om hur det ser ut i den, är det inga mekaniska delar som behöver ses över? Är det så enkelt att rengöra som det låter?
av erikeriksson
Hej, vet att jag skrivit om att använda 5-56 som regörningsmedel. 5-56 är ju en tunn olja i grunden. Oljor löser upp sot och skadar sällan andra mekaniska och elektriska delar, så det är därför min rekomendation. Spraya rikligt och låt "dra" ett tag, ju längr ju bättre, och torka rent med ren tygtrasa. Det har funket bra för mig. Du kan säkert använda avfettning eller lacknafta också, men då kanske lager, motor mm tar skada.
tror inte du behöver en sprängskiss. se foto:
Bild
Det är en elektrisk halva, nertill på bilden, som man låter bli. Och så är det en halva där soppan går igenom. I den halvan finns en halvmånformad slid som ska kunna röra sig lätt fram och tillbaka. Tar du loss tomgångsmotorn och kikar in i de två rören ser du snabbt hur det funkar. Gör rent "soppahalvan" med t ex 5-56 samt ev med försiktig hjälp av tandborste, testa sen genom att rotera tomgångsmotorn i luften om sliden slår fram och tillbaka. Ser det rent ut inuti och sliden rör sig lätt är rengöringen klar. Du kan ju också kolla att kontaktblecken i den nedre halvan inte är ärgade.
Användarvisningsbild
av Amapola
Och så är det en halva där soppan går igenom.
Det är inte soppa där, utan luft. Bara luft. Det beror på att gasspjället är helt stängt vid tomgång, och därför måste det komma fram lite luft för tomgången denna vägen. Därav namnet tomgångsmotor, som egentligen inte är en motor, utan en ventil.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Amapola skrev:Det beror på att gasspjället är helt stängt vid tomgång
Fel! Gasspjället har en öppning (glipa) för att ge motorn grundtomgång på ca 500 rpm. då tomgångsmotorn är helt strypt.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
olha00 skrev:Hmmm.....hur är det nu? ?:-/
Förstår dig... :wink:

Tomgångsventilen (reglersliden) är inte lätt att rengöra (om man vill göra det ordentligt). Det finns en del skrymslen i ventilen som är omöjliga att nå... Det man kan försöka med är 5-56, WD-40, eller något annat likn. Blås gärna ur ventilen med tryckluft när "rengöringsmedlet" fått jobba en stund.
Peta inte med metallverktyg i ventilen då detta kan repa & skada sliden.
Vad är det för problem med tomgången?
av jannes
Jag har åxå problem med tomgången vid kallstarter bilen lägger av utan extra gas men jag har inte felsökt nåt än =) börjar med startgas.... återkommer om jag inte hittar problemet kansek samma fel har en volvo 940glt -91

Hej! Mitt kvarstår även efter jag bytt […]

Hei!, se denne på youtube: https://www.youtu[…]

OM RYSSEN KOMMER

Det verkar gå bra för Ryssland nu... EU[…]

Elpriset

Nu råkar det ju vara tvärs om. Du kan i[…]