Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FK
Har tänkt att köpa en xc 70, årsmodell -01 eller -02.
Vad skall man titta på för växellåda: manuell, automat eller automat med geartronic?
Någon som har erfarenhet och kan råda?
av Teemu
köpte en V70 med vanliga automat lådan sist och har inte ångrat det en sekund. Så bekvämt med automatlåda. Var själv lite nyfiken själv på geartroniclådan (och är fortfarande), men hittade ingen i samma prisklass när vi handlade som hade geartronic, så det blev den vanliga automatlådan
Användarvisningsbild
av AWWD
Min V70 AWD -03 har Geartronic. Har alltid varit lite skeptisk till automatlådor, men kan nu konstatera att det är mycket bra. Den enda nackdelen som jag märker är att automat kostar någon dl extra/mil i bensin, speciellt vid den typ av kort-/stadskörning som jag har.

Mervärdet med Geartronic kontra "vanlig" automat, dvs att kunna växla "manuellt" är dock tveksamt. Har bara använt det någon enstaka gång, tex vid husvagnskörning för att få "lock-up" funktion.

/AWWD
Användarvisningsbild
av CarMan
det är exakt samma automat låda i gertroning som vanliga automater, det ända som skiljer är spakställ & en annan mjukvara.
jag har själv gertronic & jag tycker denna växelkulis är finare, men det är ytterst sällan man andvänder den manuelle funktionen, fins lixom ingen andledning. Bilen gör det där så bra själv.

nån som kan nämna en enda anledning till att man vill ha menuell låda, förutom den marginelt lägre bränsle ekonomin & lite billigare i inköp.
Användarvisningsbild
av åsaboe
CarMan skrev: nån som kan nämna en enda anledning till att man vill ha menuell låda, förutom den marginelt lägre bränsle ekonomin & lite billigare i inköp.
Annars blir det ju ingen bilkörning, bara åkande. Autopilot för både fart och växling, bilen tar över helt och förarens enda uppgift blir att på anmaning i kommunikationsfönstret fylla på spolarvätska... :wink:

Mer allvarligt; jag valde manuell av två skäl den här gången. 1. Gammal ingrodd vana. 2. Köpte en 1 år gammal för att ha första värdeminskningen avklarad och litet slantar över till guldkant i övrigt i livet. Och den råkade vara manuell.

Det är nog troligt att nästa blir automat. Den som lever får se.
Användarvisningsbild
av Whisky
CarMan skrev: nån som kan nämna en enda anledning till att man vill ha menuell låda, förutom den marginelt lägre bränsle ekonomin & lite billigare i inköp.
När det gäller en viss volvomodell är det nästan en förutsättning, vi pratar om AWD fram till årsmodell -03 med viskokopplingen.
Med automatlåda får du inte samma kontroll över fyrhjulsdriften i lägre farter när det släpper, framhjulen riskerar att gräva ner sig.

Sen är det lite roligare med manuell om du ska leka lite :oops: (jämfört med en vanlig automat)

OM och när det börjar rappla med en automatlåda (speciellt med geartronic och liknande med massa elektronik) blir det dyrt...

Men annars är det ju tveklöst BEKVÄMAST med en automat!
Användarvisningsbild
av CarMan
Whisky skrev:
När det gäller en viss volvomodell är det nästan en förutsättning, vi pratar om AWD fram till årsmodell -03 med viskokopplingen.
Med automatlåda får du inte samma kontroll över fyrhjulsdriften i lägre farter när det släpper, framhjulen riskerar att gräva ner sig.

Sen är det lite roligare med manuell om du ska leka lite :oops: (jämfört med en vanlig automat)

OM och när det börjar rappla med en automatlåda (speciellt med geartronic och liknande med massa elektronik) blir det dyrt...

Men annars är det ju tveklöst BEKVÄMAST med en automat!
specielr gertronic, jag skrev ju just att det är samma låda !

vist kan det vara lite roligare att "leka" med en manjell, då man har bätre respons mellan foten & hjulena.

hur många timmar leker du i bilen mot att transportera dig?
av NCR
Att kunna växla "manuellt" med Geartronic är värdefullt om man drar husvagn exempelvis....
Användarvisningsbild
av Whisky
CarMan skrev:
specielr gertronic, jag skrev ju just att det är samma låda !

vist kan det vara lite roligare att "leka" med en manjell, då man har bätre respons mellan foten & hjulena.

hur många timmar leker du i bilen mot att transportera dig?
Ja, att själva automatlådan är densamma har jag uppfattat, men det tillkommer väl en hel del elektronik i geartronicen som kan rappla yttrerligare...

leka eller inte... Jag räknade bara upp anledningar till en manuell låda enligt din fråga, jag har inte värdesatt dem.
av dali
CarMan skrev:nån som kan nämna en enda anledning till att man vill ha menuell låda, förutom den marginelt lägre bränsle ekonomin & lite billigare i inköp.
Längre livslängd? I min "världsbild" så kan en manuell låda gå hur långt som helst, förutsatt att den klarar sig undan felväxlingar och allmän misshandel. En automatlåda klarar sig normalt 15-30.000 mil innan första renoveringen, men det brukar krävas en förr eller senare. Japanska lådor kan rulla 50.000 mil innan renovering, europeiska så lite som 10-12.000 mil. Senaste generationerna kanske klarar sig längre, men jag vet av VW:s automatlådor fortfarande har problem att klara sig förbi 15.000 utan renovering eller byte.
Fel centerhögtalare?

Annars kan man köpa lösa HK emblem h&aum[…]

Bilen såld så då stänger vi

Tjena tjena! Nu är det något jäv[…]