etxmief skrev:
Jag upplever också på tomgång att kompressorn slår på och av ganska ofta. Minst några gånger i minuten . Är det normalt?
Nu kommer jag säkert ses som en förstå sig på'are ;) men jag vill gärna göra en spekulation ändå men notera att det är just en spekulation.
De bilar jag ägt med AC har även de slagit av och på minst ett par ggr per minut de ggr jag kikat.
Jag har definitivt inte sett detta som något onormalt då den ju ska slå ifrån när det blir för kallt i systemet, detta för att den inget ska frysa till fast form och orsaka sprängning i systemet.
Sen slår den ju också av när den luften i systemet kylts tillräckligt mycket för att hålla din temperatur, sen 20s senare så kanske den behövs igen.
Nu vet jag att det på vissa modernare bilar finns ac'n som inte bara har lägena av och på utan även kan gå på lägre lägen vilket rimligtvis borde leda till att den inte behöver slås på och av lika mycket för att hålla rätt temperatur och inte heller ligga nära frysning lika ofta.
Om Volvo anammat detta i sina senare modeller vet jag faktiskt inte men jag tror inte du har det i din bil. Någon kanske kan svara säkert på det? I sådanafall borde det ju vara något som löses via mjukvara.
mvh
Förståsigpåaren :mrgreen:
mvh
Anders