Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Har för ett tag sedan skaffat mig en S40. På bilen så är framhjulen ganska mycket mer slitna än bakhjulen.
Fram är mönsterdjupet precis på gränsen till lagliga, på nåt ställe är det i höjd med slitagevarnaren. Alltså ca 1,6 mm
Bak är mönsterdjupet 5-6 mm.

Nu till frågan. Eftersom en framhjulsdriven bil sliter framdäcken mer än bakdäcken undrar jag om det kanske kommer att gå ungefär jämt ut till nästa byte om jag sätter på nya däck där fram.
Nu beror väl detta ganska mycket på hur man kör kan jag tänka mig. Men jag kör mest landsvägskörning 90-100 km/h och inte så mycket häftiga accelerationer, alltså kör ganska lugnt.

Vad tror ni?
av *pettson*
Tomas88 skrev:Har för ett tag sedan skaffat mig en S40. På bilen så är framhjulen ganska mycket mer slitna än bakhjulen.
Fram är mönsterdjupet precis på gränsen till lagliga, på nåt ställe är det i höjd med slitagevarnaren. Alltså ca 1,6 mm
Bak är mönsterdjupet 5-6 mm.

Nu till frågan. Eftersom en framhjulsdriven bil sliter framdäcken mer än bakdäcken undrar jag om det kanske kommer att gå ungefär jämt ut till nästa byte om jag sätter på nya däck där fram.
Nu beror väl detta ganska mycket på hur man kör kan jag tänka mig. Men jag kör mest landsvägskörning 90-100 km/h och inte så mycket häftiga accelerationer, alltså kör ganska lugnt.

Vad tror ni?
tror.. byt däck.. hur du än gör så är inte 1,6mm bak nåt att rekommendera heller om det börjar regna eller liknande. Har du inte råd med dyra däck, köp billigare däck. Hur man än gör är dom bättre än avsaknaden av mönster.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jo att jag skall byta däck har det aldrig varit någon tvekan om. Jag kanske inte uttryckte mig tillräckligt tydligt.
Jag har alltså inte tänkt skifta fram och bak utan tror att jag kommer byta däcken fram mot nya och undrar då om det kan vara så smidigt att de slits ut så att det blir lagom att byta alla sen till bytet därefter.

Vad jag har förstått har nya 9mm (rätta mig om jag har fel), skillnaden kommer då bli ca 3 mm mellan fram och bak.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Loner skrev:Jag tolkar det som om han vill sätta på nya däck fram, behålla dom gamla bak, och då undrar om dom är nerslitna alla 4 samtidigt...

/L
Precis rätt
av Bebbe56
Jag hade en diskussion med "min" däckkille. Jag har alltid växlat fram och bak vid varje skiftning vinter - sommar osv. för att få en jämn förslitning.
Men hans åsikt var att alltid ha de bästa däcken bak. Mao köp 2 nya däck, sätt de där bak och och de där bak flyttar du fram. När de slitits ner, så blir det samma procedur, och man behöver bara köpa 2 däck varje gång.
Användarvisningsbild
av MathiasS
Bebbe56 skrev:Jag hade en diskussion med "min" däckkille. Jag har alltid växlat fram och bak vid varje skiftning vinter - sommar osv. för att få en jämn förslitning.
Men hans åsikt var att alltid ha de bästa däcken bak. Mao köp 2 nya däck, sätt de där bak och och de där bak flyttar du fram. När de slitits ner, så blir det samma procedur, och man behöver bara köpa 2 däck varje gång.
Självklart tycker däcknisse att man ska köpa däck hela tiden....

det naturliga är ju att flytta runt däcken så slipper man detta problem. Kör man tusentals mil per säsong får man väl göra sig besväret att skifta en extra gång i halvtid.

Flyttar man runt däcken blir det ingen praktiskt skillnad i grepp mellan fram och bak.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jo jag har också hört om det där med att man skall ha de bästa däcken bak för att förhindra en bakvagnssladd. Men jag har lite svårt att tro att de kan göra så mycket. Sen är de ju framhjulsdrift och då borde de väl vara bra att ha bra däck på drivningen?
Sen är det ju jobbigt att hålla på att byta fram och bak om det nu inte passar så bra så att man gör det när man byter mellan sommar och vinter-däck.
av anp
Normalt märker man nog ingen skillnad på vart bästa däcken monteras, men någon gång kanske man hamnar i den situationen där skillnaden märks. Och då är det nog bäst att ha de bästa däcken bak.

Styrning och drivning förvarnar rätt tidigt om greppet är dåligt, medans en bakvagnssladd kan komma mycket plötsligt och utan förvarning.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ok, får de hur jag gör med detta. Men 6 mm är ju ändå bra mönsterdjup tycker jag. Det kanske blir lite skillnad om man börjar komma ner på runt 3 mm.
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]