Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robert7539
Hej!

Då har det hänt det som inte får hända en varm vårdag som denna. Ac:n kyler inte. Alla vet ju att laga en ac är dyrt. Så man är ju inte allt för glad just nu.
Vad har jag för alternativ? Har försökt lyssna om kompressorn går igång, men tyvärr tror jag inte den gör de. :(

Nån som vet ungefär vad olika fel på en ac kan kosta? allt från det värsta...
när jag ändå är igång, nån som kan rekomendera en en bra BILLIG firma i stockholm som sysslar med ac.

Bilen ifråga är en V70 -01
Användarvisningsbild
av speedboat
hej tyvärr finns det nog ingen billig firma i stocholm men vet du att det är kompressorn så försök att byta den själv åk sedan till nån som sysslar med kylanlägningar och fyll upp systemet där jag bor brukar det kosta ca 500 kr att fylla lycka till mvh speedboat (men tänk på att det sitter en givare som känner av i fall det är för lite kylmedel och då funkar inte kompressorn )så det bästa vore om du kunde fylla lite för att kolla om det verkligén är kompressorn
Användarvisningsbild
av VolvoB20
9 fall av 10 är det kondensorn som är paj, inte så kosntigt då den sitter längst fram i salt och grus-sprutet och är gjord i tunn naken aluminium. Jag brukar byta den själv.

Kompressorn startar inte när köldmedlet läckt ut.
av CANBus
Alla nyare kylanläggningar läcker mer eller mindre, både BMW och Volvo tollererar 5% köldmedieläckage per år.
så om bilen är 7-8 år gammal så är det inte sensationellt sällsynt med tomma system.
din ac anläggning kommer gå igång om du fyller upp med köldmedium.
synd att du bor långt ifrån annars hade jag trycktestat och fyllt på för 500 kr.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CANBus skrev:Alla nyare kylanläggningar läcker mer eller mindre, både BMW och Volvo tollererar 5% köldmedieläckage per år.
så om bilen är 7-8 år gammal så är det inte sensationellt sällsynt med tomma system.
din ac anläggning kommer gå igång om du fyller upp med köldmedium.
synd att du bor långt ifrån annars hade jag trycktestat och fyllt på för 500 kr.
Håller med CanBus till 100%, ny bilars AC är av undemålig skitkvalite i komponenterna, tunna slangar men "engångs" slangklämmor som småpyser hela tiden.

Har en -89a toyota hör som är 19 år här där ACn fortfarande funkar 100% utan att någonsin efterfyllts, det funkar inte på någon nybil.
av Johan D
robert7539 skrev:Hej!

Då har det hänt det som inte får hända en varm vårdag som denna. Ac:n kyler inte. Alla vet ju att laga en ac är dyrt. Så man är ju inte allt för glad just nu.
Vad har jag för alternativ? Har försökt lyssna om kompressorn går igång, men tyvärr tror jag inte den gör de. :(

Nån som vet ungefär vad olika fel på en ac kan kosta? allt från det värsta...
när jag ändå är igång, nån som kan rekomendera en en bra BILLIG firma i stockholm som sysslar med ac.

Bilen ifråga är en V70 -01
Du kan ju rätt lätt kolla om det är tryck i systemet, lossa det lilla locket/muttern som sitter på påfyllningsventilen (den sitter typ i frontplåten när du öppnat huven.. syns rätt väl) ta en mejsel.. tryck till snabbt.. så märker du om det är tryck eller ej. (dock kan det ju vara såpass mkt kvar i systemet så det är tryck.. men inte tillräckligt för att kompressorn går igång - men då vet du ju att det är bara att fylla så funkar det.)
Är det hål någonstans i systemet är det helt tomt = noll tryck.
Ett skäl till att kompressorn inte går igång kan vara att magnetkopplingen är kass i den - ett rätt vanligt fel på dessa. Volvo anser att man ska byta hela kompressorn då. Men.. det går att byta bara koppligen på plats - då slipper man ju tömning/fyllning.
Sen kan det funka att fuska lite.... - det brukar väldigt ofta funka att chimsa om magnetkopplingen. Absolut det enklaste och det billigaste.
Behöver du annars fylla... och vill komma billigt undan - kan du ju fylla med gasol - vilket funkar alldeles utmärkt.
av Noodles
Byte av kondensor samt nån ventil + läcksökning och fyllning av systemet efteråt:

8857:-... :cry:
av lala2
För att hitta felet (om det är något fel) så måste ac:n fyllas. Be om att få läcksökare i kylmediet. Läcksökaren är fluorescerande i uv-ljus, så man ser var läckan är.
Lycka till!
av robert7539
Ska lämna in bilen på fredag. Då får man se om helgen blir förstörd eller inte..
av robert7539
Noodles skrev:Byte av kondensor samt nån ventil + läcksökning och fyllning av systemet efteråt:

8857:-... :cry:
Där hade vi det.. 8900:- skulle dom ha. Tack för kaffet! :(
SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gö[…]

Carplay Trådlös adapter

Hej! Vi var och hämtade våran V60 idag[…]