Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av conZair
Kollar lite på volvo's hundgrindar till min XC70 -06.
Någon som vet hur de monteras? om det gör någon inverkar på bilen med grindar och mellanväggen?
Hur lätt är det att ta bort allt om man måste lasta något stort i bagagen?
Är grindarna låsbara?
Tacksam för svar..
Användarvisningsbild
av Gizz
conZair skrev:Kollar lite på volvo's hundgrindar till min XC70 -06.
Någon som vet hur de monteras? om det gör någon inverkar på bilen med grindar och mellanväggen?
Hur lätt är det att ta bort allt om man måste lasta något stort i bagagen?
Är grindarna låsbara?
Tacksam för svar..
Grindarna gör lite åverkan på bilen men den är inte så stor. Det är ett fäste till låsningen av grinden som fästs på sidan av bagaget sen är det ett fäste i taket och i golvet som också skruvas fast.
Så totalt har jag för mig att det är 6 eller 7 skruvhål. Det är busenkelt att demontera och montera efter man har monterat allt för första gången. Mellanväggen spänns fast i lastförskjutningsgallret och sen kläms den fast emellan golv och tak med spännplattor. Det är inte något lås till grinden men har du 2 grindar så går det ganska lätt att sätta ett lås för att förhindra att man kan svänga ut grinden.
Användarvisningsbild
av Honke
Om jag inte minns fel så är JEPPE GRINDEN billigare o ser i varje fall lite robustare ut... Kanske värt att kolla?! http://www.jeppe.com
av conZair
Har jeppe grind i min andra bil, det jag inte tycker om är mellanväggen... tanken nu är att man bara ska kunna ha en grind och halva bagagen... kan man tyvärr inte ha med jeppe pga att mellanväggen ska "klämmas" fast mellan de två grindarna...
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
Tänk på hunden lite oxå. Inte särskilt krocksäkert med bara en mellanvägg och grind om det skulle hända något.
Helt klart värt att köpa en riktig bur som dessutom går att lyfta ur om du behöver lasta annat.
http://www.mim.se

Finns ett flertal beggade på blocket.
av RISTO
Själv så har jag en lös bur till hunden.Hunden kan inte skada inredningen samt att den är lätt att ta ur när man behöver hela bagaget.Lös bur är också billigare.
/Risto
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
Med en MiM-bur får man självrisk-reducering på upp till 14k om olyckan är framme och din kompis där bak skadar sig. Dessa burar är dessutom krocktestade, samma typ som polisen använder.
av conZair
Har en Robust bur till hunden i dages läge, men tycker att bur stjäl såplats i bagagen, därför är jag ute efter grindar... men visst är det problem om mellanväggen inte kan palla en krock
Användarvisningsbild
av A80TD
Lånar tråden lite :oops:

Jag fick tag på ett beg kit med skyddsgaller, mellanvägg och hundgrind. Saknar dock monteringsanvisningarna. Jag har försökt hitta dem på Volvos hemsida, men av någon anledning verkar just dessa inte finnas med där. Någon som vet om de finns online någon annanstans?
Dynamiska strålkastare?

Nej det där är inte dynamiska. Det m&ari[…]

Nej inte värt att ha två billån. […]

Det gula flärpen får du nog inte lö[…]

Söker en beg? Här finns dem. https://www[…]