NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ser trångt ut att ta sig in i baksätet..?

Jag tycker de hade kunnat förlänga bilen lite grann istället för att bara klämma in 2 extra dörrar

/Kalle
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Bild 1 fordonsuppgifter

Regnr: WLN577 Färg: LGRÅ
Fabrikat: BMW 525I TOU
Årsmodell: Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2004
Chassinummer:
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-08-15
Upplysningar: Kredit

Bild 2 fordonsuppgifter

Regnr: AYY707 Färg: VIT
Fabrikat: FORD FIESTA 1,1 L
Årsmodell: 1984 Fordonsslag: PB
Fordonsår:
Chassinummer:
Senaste EU-regbevis del 2: 2005-09-05
Upplysningar:
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
humm okey. Jag ringde Autotech i Trollhättan idag. Jag frågade lite allmänt hur lång tid det tog för dem att göra en E85 trimmning men sen frågade jag hur pumpar och övriga detaljer i bränslesystemet tål etanolen och om de har tittat på detta.

Det svar jag fick var att det ska NOG inte vara nån fara, vad övertygad jag blev!!! ;-//
När jag frågar vidare visar det sig att de tillhandahåller en speciell olja som man ska slå på vid varje tankning för att smörja upp pump mm. ?:-/
Nääähee Autotech, det här går jag inte på, några NOG faller inte jag för.

Väntar spännt på vad BSR kommer med istället. :D
av Rensvind
Tror BSR kommer ge dig samma information faktiskt. Vad jag vet så rekomenderar Saab att man kör bensin lite då och då på deras Etanolmotorer för att etanolen inte smörjer bra. Vad jag vet, och notera nu att det är så jag förstod det - jag kan ha förstått det fel (ring dem och fråga!), så är det också så autotech tänkt sig smörjning om man kör autotechs multiefuel-programvara.

Om du däremot kör deras programvara för enbart e85 så går det inte köra med bensin. Jag vill minnas de sa att programvaran i grunden likväl är deras multifuel men att det fanns stor risk för att motorn spikar på bensin om man laddar fullt (då marginalerna helt är satta efter max effekt på e85 och motorns egna knacksensorer inte alltid är pålitliga..?).

Det vill säga: Om BSR gör programvaran som autotechs multifuel så kommer du kunna smörja genom att blanda bensin till och från och därmed slippa tillsatts som smörjer; vilket man annars gör om man bara kör på e85.
Att e85 smörjer dåligt har inget med autotech att göra, det är bara så det är. Vad gäller motorerna i övrigt så går det ju söka efter information kring vad som ex. Saab förändrat på sina motorer för e85. De har väl bytt packningar etc till sådana som ska tåla spritbränslen bättre än de som de har i bensinmotorerna (för att nämna ngt..)?
Men jag kan lova dig att du inte får någon biltillverkare att ge dig intressant information kring vad bensinarna tål etc när det gäller spritbränslen. Vad de tål beror säkert som alltid på hur du kör bilen, hur du smörjer (bensin ibland?), service etc. Jag är inte så insatt i spritbränslen men är det inte i Brasilien de kört en hel del bilar med etanol rätt länge? Därifrån finns säkert intressant information kring hur det påverkar en bensinare..

Summering: om bsr erbjuder strikt E85-programvara som enbart har marginaler för max effekt på e85 så måste du smörja med tillsats. Det är inget de kan komma ifrån. Om du däremot kör med programvara för både bensin och e85 så kan du smörja genom att blanda med bensin. Och det är så Autotech tänkt sig deras multifuel vad jag vet.

Och för den delen så kommer du aldrig få ett trimföretag att svara annat än de i sista hand *tror* programvaran kommer fungera fint. Du måste betala för att få en garanti av dem. Såvida du inte betalar för en garanti är jag rätt säker på att de inte tar ansvar för om något på bilen går sönder. Jag kan mycket väl tänka mig att de av goodwill kan ta visst "ansvar" ifall något oförutsätt händer; men du kommer aldrig få ett kvitto på att de tar på sig ansvaret om deras trimning förstör motorn på din nya volvo.

Mitt kvitto på steg3 e85 har en rad som lyder:

"Vid chippning och trimmning av motorer gäller inga GARANTIER. Retur efter 10 dagar godkännes ej. Elkomponenter och ej lagerförda varor återtages ej."

Eftersom bsr låter dig betala extra för en garanti så vore det ju rent av ytterst rimligt att anta att deras kvitto säger precis samma sak; annars skulle du ju inte få betala för en garanti. I sista ändan *tror* också BSR att din bil inte kommer gå sönder men de garanterar det inte. Om du däremot betalar dem en hel del pengar så kan de garantera dig att betala dig om det mot förmodan går sönder. typ.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Tack "rensvind" för det utförliga svaret.
Jag vet ärligt talat inte hur jag ska göra..

Det jag vill ha kan inte Volvo erbjuda. Köper jag en V70 2.5FT så vill jag ha r-design men det finns inte.
Vill jag ha V50 finns inte 2.5FT utan bara 1.8F som jag har ídag o den är på tok för slö och en gammal motor och bil..

Kort summering, det finns inte det jag vill ha
av Rensvind
Jag svär kanske i kyrkan nu; men det måste kanske inte vara en Volvo?
Om du vill ha effekt och Volvo inte erbjuder dig det du vill ha i form av stil/motor/chassi så kolla på andra bilar. Jag misstänker starkt att om man bortser från den rena fanatiska idén om att nödvändigtvis ha en Volvo så är det nog många gånger om bättre och mer rimligt att köpa en bil som är gjord för att hålla 20-30.000 mil med orginal effekt.
Dessutom verkar man ytterst sällan få tillbaks pengarna för en trimmad bil.
Nya bilar med mycket effekt kostar visserligen en hel del; men om det är ett problem så kolla på lite äldre bilar och lägg då lite extra pengar på en genomgång av slitage-delar så får du kanske det du är ute efter?
Dessutom är ju trimning av bilar lite av en siffernörds-verksamhet ibland. Det är ju körupplevelsen man vill åt i första hand, iaf för egen del.. Och den känsla man får av att ladda fullt i en chippad V50 T5 på 200-280 hästar kan säkert fås av en orginal bmw z3 på dryga 200 hästar och bakhjulsdrift. Livet är ju inte ett enda gatrace.. som oftast är det ju mest motorljud och andra mer oprecisa intryck som spelar roll. En turboladdad bil där allt kommer som en ketchupeffekt vid högre varv kan upplevas som en raket medans en bil med snarlik toppeffekt men olik effektkurva upplevs som rätt segdragen. Nu spånar jag fritt.. och kom kanske ifrån ämnet; vad jag ville ha sagt är mest bara det att såvida du inte verkligen nödvändigtvis måste ha Volvo och hästkrafter på papper så finns det nog andra bilar. Kan du inte riktigt välja Volvo så är det kanske tecken på att du borde kika på andra bilar också?
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Okey, ja jag är just nu bara allmänt förvirrad.
Frågan är om man ska ta o vänta till hösten då o se om det kommer en större etanolspis eller om man som nu, ska köpa en 1.8F igen med "lite" mer utrustning mot vad man har idag.

Det känns inte speciellt kul att byta till en bil som man kommer gråta floder var gång man ställer sig vid pumpen men kan ha kul med ibland.
Jag kör för det mesta stadstrafik och ska jag vara ärlig så räcker en V50 1.8F för mig. Dock hade det varit trevligt med fem burkar istället för 4 men man kan väl inte få allt..
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
FiddeUBC skrev:Okey, ja jag är just nu bara allmänt förvirrad.
Frågan är om man ska ta o vänta till hösten då o se om det kommer en större etanolspis eller om man som nu, ska köpa en 1.8F igen med "lite" mer utrustning mot vad man har idag.

Det känns inte speciellt kul att byta till en bil som man kommer gråta floder var gång man ställer sig vid pumpen men kan ha kul med ibland.
Jag kör för det mesta stadstrafik och ska jag vara ärlig så räcker en V50 1.8F för mig. Dock hade det varit trevligt med fem burkar istället för 4 men man kan väl inte få allt..
Jag tycker du väntar och ser om det kommer en större etanolmotor istället för att göra samma "misstag" igen och köpa en för liten motor :???:

/Kalle
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Mjo det känns nog att det är bäst så..
Det är bara det att jag har redan väntat i över ett år på att köpa mig en ny bil o just nu bdar mitt skrivbord i olika offerter från olika bilfirmor.
Jag har verkligen försökt titta på Saab men alltså jag kan inte, jag o en Saab går inte ihop.
Hur svårt kan det vara att få min lista på krav tillfredställda?

. BIltyp Volvo V50
. Motor 2.5FT
. Paket Momentum
. Paket R-design 17tums fälgar Mörgrå/begie
. Premium sound Dynaudio
. Sänkt sportchassie

Hände förresten en rolig grej en dag när jag var o tittade på bil. Försälaren frågade mig om jag hade bytt emblem på min bil. Jaaa sa jag vadå då? Det visade sig att någon kund hade sett min bil med 2.4F på bakluckan o det hade blivit ett jäkla liv när försäljaren skulle försöka förklara för honom att det inte fanns att beställa.
Det gjorde det inet bättre när min radiosutrustning satt monterad och kunden i fråga hade sett denna och trodde det var testutrustning.

Varför skulle en "testbil" stå hos en återförsäljare???
Kul var det i vart fall.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5