Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frilins
Monterade extrasäte idag längst bak i bilen, var för många moment för att göra en anvisning i bilder men jag delar gärna med mig av mina erfarenheter om någon vill detta.
Köpte nytt på Volvo 7 688:- våndades men nu i efterhand tycker jag personligen att jag gjorde rätt i att inte köpa begagnat.
Det medföljer så mycket extra grejor såsom nytt lås till luckan, inredningsdetaljer och annat så jag betvivlar att man får med allt när man köper begagnat privat.
Om den som säljer bifogar alla detaljer som ingår står han där med en halvt utriven bil och med en hel del att ersätta innan den ser normal ut igen...
Kanske en seriös skrot förser en med allt men utan monteringsanvisningen som medföljde hade jag, i ärlighetens namn, inte klarat ut det!
av fn
Ja, det är många delar i bagageutrymmet som ska ut för att få in ett extrasäte. Jag har funderat på att sälja mitt som satt i bilen då jag köpte den. Det man får göra om man ska köpa (och sälja som i mitt fall) är att man byter alla de paneler som behövs med varandra. Gäller då bara att det är samma färg på inredning.
Användarvisningsbild
av frilins
fn skrev:Ja, det är många delar i bagageutrymmet som ska ut för att få in ett extrasäte. Jag har funderat på att sälja mitt som satt i bilen då jag köpte den. Det man får göra om man ska köpa (och sälja som i mitt fall) är att man byter alla de paneler som behövs med varandra. Gäller då bara att det är samma färg på inredning.
Absolut det bästa sättet men det är nog inte alla som tänker som du...
Min tanke var inte att vara negativ gentemot dom som vill sälja sitt extrasäte utan bara min egen reflektion på mängden detaljer som medföljde och svårigheten att veta vad som ska med då man köper privat.
Men byter du ut grejorna såsom alla detaljer till sätet inklusive bakluckans lås och klädsel, inredningsklädsel, mattor och alla fästen o.s.v. så varför inte.
av Jan-A
Tjena!

Pratade med "frilins", han sa att ha nu bara skulle besiktiga bilen med extrasätet, men.....

Angående besiktningen av sätet så har jag hört att man inte alls behöver göra det. Ringde till bilprovningen och de gav samma svar.
De upplyser däremot bilen är registrerad för 5 personer varför man inte egentligen kan utnyttja de extra sätena bak. Jo om man inte är mer än 5 personer i bilen ska det gå bra.
Det är egentligen Polisens sak att beivra dylika regelbrott (7 personer i en bil om är registrerad för 5).

Har också kollat med de bilar som haft sätet monterat från fabrik, även på dessa bilar är bilen registrerad för 5 personer.....

Ska själv montera extrasäte, så det vore ju intressant att höra vad ni andra har för information
Användarvisningsbild
av frilins
Jan-A skrev:Tjena!

Pratade med "frilins", han sa att ha nu bara skulle besiktiga bilen med extrasätet, men.....

Angående besiktningen av sätet så har jag hört att man inte alls behöver göra det. Ringde till bilprovningen och de gav samma svar.
De upplyser däremot bilen är registrerad för 5 personer varför man inte egentligen kan utnyttja de extra sätena bak. Jo om man inte är mer än 5 personer i bilen ska det gå bra.
Det är egentligen Polisens sak att beivra dylika regelbrott (7 personer i en bil om är registrerad för 5).

Har också kollat med de bilar som haft sätet monterat från fabrik, även på dessa bilar är bilen registrerad för 5 personer.....

Ska själv montera extrasäte, så det vore ju intressant att höra vad ni andra har för information
När jag läste vad Jan-A fått för uppgifter så tänkte jag att om detta är som Jan-A fått besked på så är det idiotiskt, jag menar att extrasätet köper man väl för att kunna åka fler i bilen (har 5 barn)!
Så jag ringde också upp en ingenjör på bilbesiktningen och fick rett ut begreppen...
Om bilen är godkänd för 5 personer (4 passagerare och 1 förare), detta gäller VUXNA och inte barn, så det är alltså lagligt att åka 7 i bilen så länge det inte är mer än 5 vuxna med föraren.
Samt att vuxna inte får sitta i extrasätet, vilket ändå är omöjligt...

Sen är det rätt att extrasätet inte behöver typbesiktigas eller registreras.
Det är också så att polisen är dom som i sista hand bestämmer om det är OK eller inte, men besiktningen ansåg att om man inte registrerat sätet i registret så var det bra om man hade med sig uppgifter som pappren och monteringsanvisningen i bilen alltid för att visa vid en kontroll.

Försäkringsbolaget (Volvia) säger att det är inga problem för dom (5 vuxna 2 barn) men att dom vill se att extrasätet är registrerat på länstyrelsen d.v.s. i registreringsbeviset. Men detta gäller det bolag jag har, andra försäkringsbolag har kanske andra villkor.

För att få extrasätet registrerat på besiktningen måste man ha med sig ett intyg från Volvo att extrasätet är godkänt i bilens helhet och att det är ett original tillbehör från Volvo. :roll:
Användarvisningsbild
av frilins
Volvo hade inget intyg att ge utan tyckte det räcker med monteringsanvisningen... SUCK! :???:
av divander
Jag drar upp den här gamla tråden då jag har några funderingar angående monteringen av extrasäte.

Funderar på att köpa en V70 och behöver ibland köra ett extra barn kortare sträckor. Har idag en 945 vilken jag monterat estrasäte i. Är det mycke som skiljer mellan sätet i V70 och 945? I min bil behövde jag inte ta bort något av inredningen. Det vara bara att montera och skruva fast. Vad blir det för förändringar i indrednigen efter montering? Går det möjligtvis att montera mott gamla säte i en V70?
Användarvisningsbild
av Loner
Divander: Jag vet inget om extrasäten.. men om du PMar mig din email adress så kan du få montangeanvising för extrasäte till V70N, om det nu är en sån du menar när du skriver V70, eller menar du gamla karossen?

/L
Användarvisningsbild
av frilins
En del av inredningen måste bytas och jag tror det blir svårt att montera ett äldre säte som inte är avsett för v70n om det är den bilen du ska montera i...
Med hjälp av monteringsanvisningen du får av Loner kan du se vad som ska bytas ut!

Besiktigade min dragkrok idag och bad om att få inskrivit i pappren att vi har ett extrasäte men där fick man tji!?? :lol:

Inte var det så enkelt inte, trots att det inte finns någon besiktningsplikt på extrasätet så skulle minnsan ingenjörerna ta en titt annars fick man inte det inskrivit...
Och det skulle kosta 650:- att få det gjort!?? Alltså dyrare än en registreringsbesiktning och inte hjälpte det att jag påpekade att det var ett originalsäte från Volvo. Med andra ord ett godkänt säte för bilen!

Och inte tittade killen på kroken inte utan bara på monteringsanvisningen, tog 5 minuter (380:-), kunde lika väl ha fäst dragkroken med spännband... :???:

Trodde besiktningen handlade om säkerhet men jag hade uppenbarligen fel... :shock:
Användarvisningsbild
av CarMan
Man ska inte montera nått annat än det säter bilen är god tjänd för om man är någe rädd om pasagerarna som ska åka i sätet!

Som det framgår tydligt av tråden så är det många inredningsditaljer som byggsom/bytsut. deta gör att bilen näst intill ser ut som en utan säte när sätet är nerfällt = mycket snyggt!

Har märkt att man ibland får dra å[…]

Broms höger fixas aldrig

byt bromsokshållaren och slangarna fram till[…]

Bygga vevhusventilation?

En sak som också är viktig är att […]

Har en V70 D5 FRÅN 2015. Har under 1 å[…]