Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lp1965
Hej hej...har en 945 Turbo 96:a (italien-import) 22000 mil på gång.
Nått som brukar gå sönder på dom som man bör kolla efter? typ motorfästen, dämpare, stag, packboxar, läckage, rostar var nånstans e.t.c?
Är det som vanligt, kamrem vid 24.000 mil?
Brukar turbon pajja vid nått miltal? Koppling?
Nån fara med import? (den borde ju va rostfri, kom hit 2005)
Har hört av många att det är den bästa bil som gjorts..
Passar mina fälgar från 850:in 215/45-17 och vinter 205/50-16 bultcirkel 5/108 (tar inte i..eller behöver spacers o.s.v) (ska behålla min fälgar vid ett eventuellt byte)
Har nu en 850 men behöver en kombi....
Kom med tips och råd...tack på förhand :-DD
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Min morbror köpte en relativt lågmils ltt 96a för ett par år sen av en bilhandlare i sthlm. Gick bra och de var helnöjda, ett halvår. Skar ihop. Kamsallad OCH motorblockspricka.
Det har säkerligen med varann att göra. Kammen hoppade och sprickor bildades eller tvärtom, vatten i oljan var det i alla fall.
Den visade sig vara mätarskruvad av bilhandlare i sverige och illa servad under sin tid i Italien (de gissar, italienska register finns inte). Mekanikern som köpte eländet av honom gissade på att den gått 55000+ mil... -En katastrof maskinellt, sa han och syftade på motorns slitage innan olyckan. Fusk och billigaste delarna.
Visst, min morbror är inte bilkunnig och blev lurad. Men karossen var skitfin :lol:

Så jag skulle vilja flagga lite för Italienska importer (Vet om ett tiotal audi a4, några bmw fall och två 945 fall med typ samma sak. men det är ett par år sen.), de kan vara utförda som nån slags billig semester av någon bilskojare som dratt hit den med falska plåtar. Det är sant! Ja, det låter som att jag bara har hört rykten, jag håller med... Såhär:

Jag snackar med en snubbe som har verkstad/bilfirma och han sa att det har han gjort flera ggr med sin bror. Nåt ställe i tyskland, nån bilauktion där de köper upp italienska kap. Rullar hit dem och kör i tät klunga så inga plåtar syns. Säkert ett gammalt knep.
En snackpåse som åker runt å säljer för autosol (dyker upp ibland lite överallt) sa typ samma när vi snackade om att importera. Han hade blitt stoppad i småland först. Inga plåtar stämde, eller ägarbevis eller nånting. Killen hävdade att han inte visste, det var hans kompis bil. Klockan var 04:00 Svensk tid och polisen skakade bara på huvudet och lät honom köra... Skulle blivit jobbigt polisjobb antar jag :roll:

Så har det gått till med åtminstånde 2st 945 från Italien... Flertalet av sånahär fall är ju fina och dyra bilar, så jag har säkert bara ordbajsat och gjort bort mig nu igen...
Kan ju passa på att gissa på fälgarna utan spacers: Nej, de kommer att ta i fjäderbenet fram.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Import går helt bort om man inte kan styrka HELA bilens historia.
Kamremmen ska bytas var 5:e år eller efter 75000km.
Tyvärr är det troligen bara en 2 litersmaskin, kanske inte världens roligaste. :wink:
Användarvisningsbild
av lp1965
Bilnumret är XGP 974 är det bara en 2 liters då?

VERKLIGEN TACK FÖR TIPSEN, behåller nog min 850 som e ägdes av en som jobbar på BILIA och servad med full bok, t.o.m av samma mekaniker :D

Kan ju titta på den, går det inte att se på vissa delar om den kanske är skruvad? pedaler, ratt och sånt som e slitet??

Kan tänka mig att det finns mkt kassa delar i Italien!

Skriv gärna mer, detta forum är oslagbart :-)-)
av DDD
Effekt kW: 114= 155 HK

Kanske 2,0 T 16V och den motorn är inte fy skam. Kan bli riktigt trevlig om man sätter rätta delarna i den ;).

Jag känner en del som har köpt import volvo av 900 serien och de är riktigt nöjda.

Se till att kolla allt på bilen, så som serviceintervaller, motor, rost, vilket sägs att det inte är ett problem om den är en Italienimport men kan vara det ändå. Det snöar faktiskit i Italien med :idea:
Kolla att turbon är ok samt kolla så att kamrem är bytt och så att den inte har kass toppackning eller läcker kylarvätska.
Har du tur så är den serverad hos en auktoriserad volvoverkstad i Sverige och då kanske du kan få lite info från dem om bilen, som du inte kan få från SBP (Svensk Bil Provning), om du har tur.
Användarvisningsbild
av Claes74
lp1965 skrev:Bilnumret är XGP 974 är det bara en 2 liters då?

VERKLIGEN TACK FÖR TIPSEN, behåller nog min 850 som e ägdes av en som jobbar på BILIA och servad med full bok, t.o.m av samma mekaniker :D

Kan ju titta på den, går det inte att se på vissa delar om den kanske är skruvad? pedaler, ratt och sånt som e slitet??

Kan tänka mig att det finns mkt kassa delar i Italien!

Skriv gärna mer, detta forum är oslagbart :-)-)
jobbade för en firma som importerade bilar en gång i tiden, var ratten sliten men resten av inredning ok så skickades ratten till sadelmakaren för nytt läder innan bilen gick ut i hallen.
inget med mätarna gjordes, åtminstone inte i sverige, men slitna delar som syntes putsades alltid upp eller byttes ut.
Användarvisningsbild
av lp1965
Är denna bättre att byta mot?

http://www.blocket.se/vi/16327276.htm

Vad finns det för motoralternativ mer 2,5? (är det samma som i 850 GLT) Några fel som kan uppstå på den 2,5?
Är det 3.0 liter som finns med?

Passar 215/45-17 som jag har på 850:in på 965:an?
Vinterdäcken 205/50-16 ?

Är tacksam gör alla tips då jag inte är så bra på bilar samt inte har för gått om pengar :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Claes74
Fluffen skrev:Ja, fälgarna ska passa.
960 finns med en 2.5 eller 3.0 liters sexa. 170 resp 205 hk har jag för mig.
2,5 finns med mauell låda och 3,0 enbart med automat

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]

Felkod ecm-2520

Kom du fram till vad problemet var tillslut? Jag h[…]

Styrsnäcka Amazon

Hej Lennart, Fel å fel.... .. något m&[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Vad kan förra T5:an kostat milen? Kul du fr[…]