Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Mötte en 850 GLT ~92 som hade xenonkonverterat sina halvljus igår. De bländade så jäkla mycket att jag ville hoppa ut och smälla till honom! Hur f-n kan man göra något så hänsynslöst mot andra trafikanter? :evil:

Du som funderar på att sätta xenon i helljuset. Kör på bara, helljus använder man ju inte vid mötande trafik.
Användarvisningsbild
av ER
Tomas88 skrev::( Anledningen till att jag funderar på xenonkonvertering var ju just att få bättre lyse.

Har fått för mig att några stora x-lyse skulle förstöra utseendet på min S40. På en 240 (som jag körde innan, se avartar-bild) ser det ju bara snyggt ut.
3 big knick på en S40 ser inte fult/illa ut.
Extraljus har man för att se, inte som "snygghetsfaktor". Finns ju löstagbara som man bara har på när dom behövs och jag skulle aldrig byta ut extraljus mot något, så mycket bryr jag mig inte om utssendet när det är mörkt ute att jag offrar säkerhet mot nåt som inte synns eller 99% inte bryr sig om.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Alltså jag skaffade inte extraljus till min 240 för att det var snyggt det var bara en bonus.

Men efterson en S40 har något mer slimmad front är jag tveksam. Alternativet är ju att gå ner i storlek till några mindre, men ljuset brukar väl inte vara nåt att hurra för på de.
Kanske om man väljer några med xenon skulle kunna hjälpa upp det.

Jag får väl leta upp tråden om extraljusval eller vad nu rubriken var, och kolla lite .

Fast egentligen är det inte så bråttom med extraljus eller xenonkonvertering. Men innan hösten ska de nog bli något.
av *pettson*
andreas_lofgren skrev:Mötte en 850 GLT ~92 som hade xenonkonverterat sina halvljus igår. De bländade så jäkla mycket att jag ville hoppa ut och smälla till honom! Hur f-n kan man göra något så hänsynslöst mot andra trafikanter? :evil:

Du som funderar på att sätta xenon i helljuset. Kör på bara, helljus använder man ju inte vid mötande trafik.
Att konvertera i sej utsätter inte nån för några onödiga risker. Men det är som med allt annat. Man kan göra det seriöst eller oseriöst. Bländade killen som en tok så var han alltså oseriös, han hade troligen bara smackat dit det. Det är inte fel att vrida ned sina lysen 0,25-0,5grad extra när man konverterat just för mötandes skull. Din egen ljusbild lider ingen större skada av detta eftersom du faktiskt ser långt mycket bättre än du gjorde med dina halogen iallafall trots att du dragit ned ljusen lite trand. Och det finns lampor som klarar att ge mycket bra ljusbild utan störande spridningsljus att köpa (försedda med ett svart band för att hålla borta spridningsljuset). Dock får man leta lite mera och vara som sagt lite mera seriös.
Å andra sidan känns det varje höst som om 90% av svenska folket skulle gå en kurs i lampbyte för då är det inte många lysen som pekar rätt oavsett sortens ljuskälla.. ;-//
av Lövet
Ett grundläggande problem som gör att det aldrig går att xenonkonvertera 100% är att reflektorer gjorda för halogen inte passar för xenon. Detta beror på att en xenonlampa och en halogenlampa inte har sin ljusaste punkt på samma ställe. Detta gör att du inte kan konvertera en halogenstrålkastare till xenon och få det lika bra som original. Du kommer att få diffus ljusbild som gör att du bländar andra trafikanter.
Användarvisningsbild
av Tomas88
andreas_lofgren skrev:Ett grundläggande problem som gör att det aldrig går att xenonkonvertera 100% är att reflektorer gjorda för halogen inte passar för xenon. Detta beror på att en xenonlampa och en halogenlampa inte har sin ljusaste punkt på samma ställe. Detta gör att du inte kan konvertera en halogenstrålkastare till xenon och få det lika bra som original. Du kommer att få diffus ljusbild som gör att du bländar andra trafikanter.
Men menar du att det aldrig går att montera xenon-lampor i halogen-reflektorer utan att de blir bländande även om man justerar ner dem, naturligtvis inte justera så mycket att ljuset blir sämre än halogen då.
av Lövet
Du kommer aldrig kunna få den skarpa kant mellan ljus/mörker som ett original xenonljus har. I och med det måste du justera ner ljuset så mycket att effekten med en xenonkonvertering blir kraftigt reducerad. Tyvärr skiter många idioter i detta utan stoppar bara in xenonlampor i sina halogenstrålkastare och bländar skiten ur alla andra.

Jag har fortfarande inte sett en enda xenonkonvertering som funkat bra. Den här månaden har dessa kandidater passerat:

Volvo 850 GLT -92: Bländade så mycket att jag ville smälla till honom
Mercedes Vito: Bländade mycket
BMW 325 (E36): Bländade
Volvo C70: Bländade mycket
Citroen Berlingo: Bländade
Mitsubishi Pajero Sport: Bländade
Mercedes C 180 ~95: Bländade mycket

Det funkar helt enkelt inte att bara stoppa in D2R lampor i en reflektor anpassat för halogen även om många, tyvärr alldeles för många, tycks tro det.

Om man tittar på hur biltillverkarna gör med sina bilar när dessa erbjuds med halogen eller xenon så indikerar detta hur mycket jobb som egentligen behövs

Mercedes: Byter från reflektor till projektorlins
Audi: Byter från reflektor till projektorlins
BMW: Byter från reflektor till projektorlins
Ford: Byter från reflektor till projektorlins
Volvo: Byter från reflektor till projektorlins i nya V70/S80. Gamla V70 bytte till annan reflektor jämfört med Halogen.
Saab: 9-5 byter till projektorlins, 9-3 byter lins i projektorn

Om det nu vore så enkelt att bara stoppa in en annan lampa så skulle knappast biltillverkarna lägga så stora pengar på att tillverka olika strålkastartyper.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Inte för att jag misstror dig men om man nu inte kan skapa den där skarpa kanten mellan ljust och mörkt med xenon-lampor i vanliga halogenstrålkastare så hur kan man det då om det fortfarande sitter halogen där? Eller är det bara att det lyser så "dåligt" som gör att det inte gör nåt?
av Lövet
Om du läser lite längre upp så ser du att jag beskrivit problemet. En xenonlampa och en halogenlampa har inte sin ljusaste punkt på samma ställe. Stoppar du in en xenonlampa i en halogenreflektor hamnar ljuset fel och är inte anpassat till reflektorn längre. Därför får du inte samma korrekta ljusbild.

Du kan absolut få rätt ljusbild med xenon i en reflektorstrålkastare men då måste den vara gjord för det ändamålet. (se V70N, Mercedes E-klass förra generationen, S40 förra generationen - alla dessa har xenon men med reflektor gjord just för det)
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]