Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
Angående kostnaden för BE så är det lite mer än 1500sek. Det räcker inte ens till avgifterna längre. Räkna med cirka 5000sek om du ska ta ett par dubbellektioner (rekommenderas även om du kan köra med släp), detta inkluderar då synkontroll, körkortstillstånd, uppkörningsavgift, teoriprov, teoribok, prov på internet osv. Du kan kapa kostnaden med 1-2kSEk om du har ett eget ekipage att köra upp med, men det är ofta knepigt om man inte känner någon med BE.[/quote]

Så här gjorde jag ""Övningskörde" med täckt 1400Kg släp med manuell 140 hk V70 =lagligt med B kort Drog kärran till Uppkörningsplasten med samma bil dagen före prov Lastad o klar

Åkte dit för uppkörning med V70 D5 där 1400 kg räknas som tungt släp och körde upp

Om man kan låna bilar av bekanta så går kostnader att kapa då slipper man att ha någon bekant med be behörighet då det ej krävs någon handledare för denna behörighet( Detta var 2004) Kostnaderna jag hänvisade till är mao från samma år och inget med trafikskolan att göra helt privat

Och jag instämmer på rörelsefriheten Drog för ett tag sedan ett 2700kg släp"Flakets mått 220x420" med en liten renault Clio
Ni kan bara tänka er hur kul detta såg ut Och tilläggas kan att när jag mötte polisen så vred dom nackarna ur led körde efter och frågade vart denna kärra skulle ta vägen med bilen Dom hade inte koll på läget så att säga och beordrade mig att genast koppla av kärran så skulle jag slippa böter ??:-/

Och dom skall upprätthålla lagar o regler
Är inte ovanligt att vanlig ordningspolis inte kan detta då det är en ovanlig situation enl trafikpolis jag kontaktade efter denna bravad

//Goose
Användarvisningsbild
av MathiasS
Det går helt klart att spara 1-2 tusen på att hålla med ekipage själv. Man ska ju dock vara medveten om att det ställs krav på släpvagnen och det krävs ganska "stora" saker, i första hand för att man inte får se något bakåt (mao, inte vilket täckt släp som helst funkar). Dessutom ska den vara lastad till halva maxlasten (och nåde den som inte lastsurrat ordentligt). Det sätt du beskriver är ju iprincip det enda sätt man fixar detta själv - jag hade inte den möjligheten och ville inte riskera att bli stående på uppkörningen med ett ekipage som inte accepterades.

När det gäller uppkörningen kan jag tänka mig att en del ändrats sedan 2004. Hur noga inspektören är varierar förstås, men många är tydligen riktigt besvärliga. Jag tror att dom flesta som haft körtkort några år får problem med den vanliga uppkörningen om man inte fått lite tips från en bilskola. Det är ju också rätt trevligt att testa manöverbanana åtminstone EN gång innan (kör 1 cm utanför banan och du är rökt).

Jag köpte STRs teoriböcker men kan säkert säga att allt det man behöver veta för att ta sig igenom en funktionsbeskrivning på uppkörningen INTE står att läsa i dessa böcker. Jag fick en drös med papper från bilskolan och utan dessa hade man varit rökt.

Jag kan försöka sammanfatta kostnaderna som jag minns dom:

Synkontroll:100sek
KKtillstånd: 220
Kunskapsprov:220
Teoriböcker (STR):800sek (ink online test)
Uppkörning: 1000sek (eller kanske 1500)
Tillverkning av körkort 120sek

Det blir cirka 2500sek.

Därefter får man lägga till ev kostnader för bilskolan. Jag hade inget behov av att träna med släp men ville ändå få tips kring själva körningen. Jag körde en dubbel på tisdagen + en dubbel ink uppkörning på torsdagen, tre lektioner ungefär alltså. Det funkade för mig. Eftersom jag bara hade en chans (båten skulle i på lördagen) så ville jag inte chansa med uppkörningen bara för att spara några hundringar på körlektioner....;)
Användarvisningsbild
av Gizz
MathiasS skrev:Det går helt klart att spara 1-2 tusen på att hålla med ekipage själv. Man ska ju dock vara medveten om att det ställs krav på släpvagnen och det krävs ganska "stora" saker, i första hand för att man inte får se något bakåt (mao, inte vilket täckt släp som helst funkar). Dessutom ska den vara lastad till halva maxlasten (och nåde den som inte lastsurrat ordentligt). Det sätt du beskriver är ju iprincip det enda sätt man fixar detta själv - jag hade inte den möjligheten och ville inte riskera att bli stående på uppkörningen med ett ekipage som inte accepterades.

När det gäller uppkörningen kan jag tänka mig att en del ändrats sedan 2004. Hur noga inspektören är varierar förstås, men många är tydligen riktigt besvärliga. Jag tror att dom flesta som haft körtkort några år får problem med den vanliga uppkörningen om man inte fått lite tips från en bilskola. Det är ju också rätt trevligt att testa manöverbanana åtminstone EN gång innan (kör 1 cm utanför banan och du är rökt).

Jag köpte STRs teoriböcker men kan säkert säga att allt det man behöver veta för att ta sig igenom en funktionsbeskrivning på uppkörningen INTE står att läsa i dessa böcker. Jag fick en drös med papper från bilskolan och utan dessa hade man varit rökt.

Det blir cirka 2500sek.

Därefter får man lägga till ev kostnader för bilskolan. Jag hade inget behov av att träna med släp men ville ändå få tips kring själva körningen. Jag körde en dubbel på tisdagen + en dubbel ink uppkörning på torsdagen, tre lektioner ungefär alltså. Det funkade för mig. Eftersom jag bara hade en chans (båten skulle i på lördagen) så ville jag inte chansa med uppkörningen bara för att spara några hundringar på körlektioner....;)
Ingår inte tillverkningen av körkort i körkortstillståndet?
Det trodde jag iaf.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Gizz skrev:
MathiasS skrev:Det går helt klart att spara 1-2 tusen på att hålla med ekipage själv. Man ska ju dock vara medveten om att det ställs krav på släpvagnen och det krävs ganska "stora" saker, i första hand för att man inte får se något bakåt (mao, inte vilket täckt släp som helst funkar). Dessutom ska den vara lastad till halva maxlasten (och nåde den som inte lastsurrat ordentligt). Det sätt du beskriver är ju iprincip det enda sätt man fixar detta själv - jag hade inte den möjligheten och ville inte riskera att bli stående på uppkörningen med ett ekipage som inte accepterades.

Det blir cirka 2500sek.

Ingår inte tillverkningen av körkort i körkortstillståndet?
Det trodde jag iaf.
Nej tillverkningen ska de också ha betalt för.
Användarvisningsbild
av gooose
[q

Jag köpte STRs teoriböcker men kan säkert säga att allt det man behöver veta för att ta sig igenom en funktionsbeskrivning på uppkörningen INTE står att läsa i dessa böcker. Jag fick en drös med papper från bilskolan och utan dessa hade man varit rökt. 1

Det går även att gå in på vv.se där finns att skrivat ut hur manöverprovet går till och även viss teknisk info om tex hur backspärren fungerar eller påskjutsbromsen och var det gäller teorin så använde jag" Bonniers Att ta körkort "och lånade STRs BE behörighetsbok av en som hade tagit kortet 3 mån före mig allt för att spara på kostnaderna det blev nästan en sport att se hur lite pengar det gick att komma undan med

Så lite fusk använde jag allt

//Goose
av krippa
Så här gjorde jag.

För teorin lånade jag en bekants teoriböcker. Jag köpte inga test-teoriprov då jag tog A-kort nyligen och hade C-kort sedan tidigare så jag kände mig ganska säker på teorin. Jag klarade iofs teoriprovet på första försöket men jag kände att jag saknade den där "känslan" för frågorna som man får om man gjort test-teoriprov, så hade jag gjort det idag hade jag tagit några test-teoriprov på Internet eller liknande.

För övningskörningen lånade jag en annan bekants hästsläp och övningkörde med min dåvarande bil (ej BE-klassat ekipage). Jag byggde banan själv på några öde parkeringar några kvällar och övningskörde på egen hand.

Vid uppkörningen ställde jag in en sandlåda i släpet och fyllde den med grus och stängde locket och spände fast den med spännband. Det var dock ett h*e att hitta något vettigt att surra sandlådan i inuti hästsläpet då det inte fanns några surrningsögglor eller likande i släpet. Jag körde släpet till uppkörningen med min bil och brorsan åkte också dit med sin bil. Väl framme kopplade vi på släpet på brorsans bil och vips hade jag ett BE-ekipage att köra upp med.

Inspektören ville kolla lasten så jag släppte på spännbanden så han kunde konstatera att lådan var full med grus. Jag berättade hur stor lådan var och vad jag räknat ut att lasten vägde. Inga konstigheter med det.

Jag kom mycket billigt undan, men eftersom jag inte var beroende av BE-kortet vid den tiden (nu är jag det med XC90)kunde jag kosta på mig att chansa lite, t.ex. med att inte köpa testteoriprov eller ta körlektioner.

Det hjälpte mig säkert också på traven att jag varit yrkeschaufför och kört tung lastbil och bil och släp i många år och är allmänt intresserad av att hålla mig informerad om ändringar av trafikregler och liknande samt att jag tycker det är kul att ta körkort.

PS
Min XC90 MY08 har totalvikt på 2750 så den får endast dra 750kg med B-behörighet. Max släpvagsvikt är 2250kg
DS
av krippa
MathiasS skrev: Med ett BE har du också fördelen (och den kvarstår som jag förstår det) att vägverket litar på att du vet vad du gör och därför får du beakta bruttovikter, dvs vad det du drar faktiskt väger, istället för totalvikter på B korter. Det ger en större flexibilitet i vilka släp du kan hänga på.

Ex: En xc70 får dra 1800kg (max släpvagnsvikt). Med BE kort kan jag dra ett släp med totalvikt 2500kg (eller 3500kg för den delen) så länge inte bruttovikten överstiger 1800kg. Med B kort beaktas istället totalvikterna och då får man inte ens hänga på 2500kg släpet.
Alla måste väl ta hänsyn till bruttovikter, inte bara de med BE-behörighet? Det är väl ingen skillnad mellan B och BE-behörighet med avseende på beaktande av max släpvagsvikt och bruttovikter? Det blir det i ditt exempel men har du en bil med (påhittade siffror) max släpvagsvikt säg 1500kg, tjänstevikt 1700, totalvikt 1800kg och ett släp med totalvikt 1600kg så får du hänga på det på bilen men lasta det till en bruttovikt på 1500kg oavsett om du innehar B-behörighet eller BE-behörighet. Totalvikten på släpet (1600kg) understiger bilens tjänstevikt (1700kg) samt de sammanlagda totalvikterna understiger 3500kg (1800+1600=3400kg) vilket gör att du får köra detta påhittade ekipaget med B-behörighet. Dock är max släpvagsvikt den begränsande faktorn som gör att du inte får lasta släpet så att bruttovikten överstiger 1500kg när det sitter på den här bilen, oavsett behörighet. Eller har detta ändrats nyligen och jag missat något?

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]