Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lp1965
8) hehehehe...ok tack för dom däringa bra tipsen iaf, det slutar nog med att jag beställer från skroten, bara man inte får en kass styrväxel :shock: om skillnaden är 1500 så köper jag nog en ny, finns kanske på Mekonomen? Skillnad i kvalite? styrlederna och damaskerna måste ju va nya hajjar jag ju...ska snacka med en vad det kan kosta för arbetet :shock:
Kolla på Mekonomen. en styrväxel kostar ju 5700 kr....och dom lär väl inte va billigare på Volvo :( får bli en från skroten iaf, går det att se om den är OK?
Senast redigerad av 1 lp1965, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
lp1965 skrev:8) hehehehe...ok tack för dom däringa bra tipsen iaf, det slutar nog med att jag beställer från skroten, bara man inte får en kass styrväxel :shock: om skillnaden är 1500 så köper jag nog en ny, finns kanske på Mekonomen? Skillnad i kvalite? styrlederna och damaskerna måste ju va nya hajjar jag ju...ska snacka med en vad det kan kosta för arbetet :shock:
Är ju enkelt att kika.. bara att lossa på damaskerna för att se så det är torrt där innanför.. minsta olja så är det att skicka tillbaka styrväxeln o kräva en annan.
skillnad på styrledskvalite.. hmm nej finns ingen direkt skillnad.. För min del har jag just kört 5000 mil med biltemas styrleder.. nåt som ska vara omöjligt.
Användarvisningsbild
av Phantom
Tänkte bara försöka mig in i beräkningen av mängden här.

3% av 0,8 liter blir enligt min beräkning 0,24 deciliter, 2,4 centiliter, 24 milliliter.

Rätta mig om jag har fel :!:
Tänkte bara så du får rätt mängd när du blandar ut det hela, även om det i slutändan inte kommer ge dig ett 100% resultat på läckaget.
av *pettson*
Lasse81 skrev:Kostar en ny styrväxel 2500:- ??
Hehe
Det var fan inte mycket pengar... Vad är det för märke?
nej en ny kostar runt 4500kr..- 6000kr beroende på modell..
Användarvisningsbild
av lp1965
Phantom skrev:Tänkte bara försöka mig in i beräkningen av mängden här.

3% av 0,8 liter blir enligt min beräkning 0,24 deciliter, 2,4 centiliter, 24 milliliter.

Rätta mig om jag har fel :!:
Tänkte bara så du får rätt mängd när du blandar ut det hela, även om det i slutändan inte kommer ge dig ett 100% resultat på läckaget.
hehe..men då hade jag nästan räknat rätt..siffrerna va ju det iaf..måttet blev dock lite fel :mrgreen:
av enJohn
Tar mig friheten att låna tråden, nu när trådskaparen verkar fått klarhet i sitt ärende:

Vid mitt senaste verkstadsbesök uppmärksammades sprickor i just drivaxeldamaskerna. Bilia vill ha dryga 3500kr/sida för att byta. Är detta rimligt? Är det någon som känner till en billigare (och minst lika bra) verkstad i stockholmsområdet? Är det något mer man ska tänka på att få åtgärdat på samma gång?

/undrar en john som hoppas att det är ok att klampa in i tråden på detta sätt ?:-/
av *pettson*
enJohn skrev:Tar mig friheten att låna tråden, nu när trådskaparen verkar fått klarhet i sitt ärende:

Vid mitt senaste verkstadsbesök uppmärksammades sprickor i just drivaxeldamaskerna. Bilia vill ha dryga 3500kr/sida för att byta. Är detta rimligt? Är det någon som känner till en billigare (och minst lika bra) verkstad i stockholmsområdet? Är det något mer man ska tänka på att få åtgärdat på samma gång?

/undrar en john som hoppas att det är ok att klampa in i tråden på detta sätt ?:-/
3500kr/sida?.. Säg att du har förstått fel?.. :shock: totalt 7000kr inkl material o jobb? :shock:
Om du känner för en helgtur så kan du åka 20 mil nedåt landet..
Tar vi i så vi kräks får vi ge 787,50 för materialet (finns ju billigare ställen) men 787,50 är listpriset på autoexperten. Två yttre damasksatser och två inre (spidan). Och vill jag ha gott betalt vill jag ha 1500 spänn för bytet av dom inkl omfettning..
totalsumman är då.. 2287,50 inkl jobb.. 600kronor till så är det inkl bensin stockholm motala tur och retur.. 2887,50 alltså.. då kvarstår 4112 kronor du kan köpa glass för eller nåt..
Det var nog det jävligaste pris jag sett ens för damaskbyte.. :shock: :shock:
av enJohn
*pettson* skrev:3500kr/sida?.. Säg att du har förstått fel?.. :shock: totalt 7000kr inkl material o jobb? :shock:
Om du känner för en helgtur så kan du åka 20 mil nedåt landet..
Tar vi i så vi kräks får vi ge 787,50 för materialet (finns ju billigare ställen) men 787,50 är listpriset på autoexperten. Två yttre damasksatser och två inre (spidan). Och vill jag ha gott betalt vill jag ha 1500 spänn för bytet av dom inkl omfettning..
totalsumman är då.. 2287,50 inkl jobb.. 600kronor till så är det inkl bensin stockholm motala tur och retur.. 2887,50 alltså.. då kvarstår 4112 kronor du kan köpa glass för eller nåt..
Det var nog det jävligaste pris jag sett ens för damaskbyte.. :shock: :shock:
Var tvingad att dubbelkolla och jovisst, jag hade sett fel! Puh! Så här stod det i det mail jag fick:

"Hej John !! Jag vet tyvärr inte vilken sida det handlar om men räkna med c:a 3114:-/sida om man byter 2.st
Mvh//
XX YY
Bilia Kundtjänst"

Det blir alltså bara lite mer än dubbelt så dyrt som att åka söderut - bensinkostnaden inräknad... :-O) ??:-/

Tackar ödmjukast för denna riktningsvisare!

/en john som nu funderar på att ta med familjen på semester till Motala
av EvilAngel
Hehe, styrväxelbyte!!!

Ja det rekomender jag ej dig att byta själv. Villket J**LA gör det är, stor lång o en massa tjafs som sitter i vägen
när man ska få ut skiten. Sluta med att jag fick sänka främmre motorramen för att få ut styrväxeln. Sen har vi ju det här med tolleransen för krockkudde o staget till ratten. Samt att man ska göra en hjulinställning efter mee!

Ja va tar då volv0 för den då? 6700 skr. Då vill dom dessutom ha in den gammla me!!
Ville inte ens fråga vad dom skulle ta för att byta den..

Lycka till :)
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]