Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
Generatorservice som säljer grejjerna i Sverige lämnar ett års garanti och undviker att tala om vilken som är tillverkare på grejjerna. Efter garantitiden hänvisar de till den lokala TV reparatören...

Backkameran har inget IR seende, ingen avståndsmätning och ser i 120 graders vinkel. Den ansluts med en vanlig s-vhs kabel till skärmen.

Börjar fundera på om Volvos kamera går att ansluta till tredjepartsskärmen. Ska försöka få svar från Volvo på det imorgon. Skärmen kostar ju $495 vilket skulle kunna innebära knappt 4000kr med frakt, tull och moms. Det innebär att det skulle kosta ca 4000 mer att få en backkamera monterad jämfört med en original backsensor.
av carpe_nemo
bjornw skrev:Jag har varit inne på en backsensor men tycker att original är för dyr (ca 8000 monterat) och att de billiga har för dålig känslighet (tjuter med jämn ton då det är 30 cm kvar, det är ju då man behöver den!). Eftersom man kan få tag på en backkamera med en display som integrerar perfekt för ca 6000 (+ montering) så låter det ju helt kanon. Frågan är vilken kvalitet det är på grejjerna, det var därför jag undrade om någon hade erfarenheter av dem.
Men 6000k + montering gäller väl om man redan har en rti skärm i bilen?
vilka årsmodeller gäller priset för? jag har en s80 00:a med rti, funkar det att köpa orginal back-kameran till den eller är det bara för den nya skärmen som kom 02?
vad kostar det till min, någon som vet?
Användarvisningsbild
av greeeken
bjornw skrev:Vad är det för kamera och var köper du den?
Varför inte till en fast monterad bildskärm?

Om du menade mig så köpte ja min kamera på blocket.
vill minnas att det kostade drygt 500 kr.
Ir kamera så man kan se när de mörkt.
Har inte monterat allt än måste ja säga men planen är att ha den fram för att kunna se framåt.
Nödvändigt? knappast men kul.
Den kopplas till en bärbar som för signalen vidare till en 8" skärm som jag har fram.
av carpe_nemo
greeeken skrev:
bjornw skrev:Vad är det för kamera och var köper du den?
Varför inte till en fast monterad bildskärm?

Om du menade mig så köpte ja min kamera på blocket.
vill minnas att det kostade drygt 500 kr.
Ir kamera så man kan se när de mörkt.
Har inte monterat allt än måste ja säga men planen är att ha den fram för att kunna se framåt.
Nödvändigt? knappast men kul.
Den kopplas till en bärbar som för signalen vidare till en 8" skärm som jag har fram.

Vad menar du med "bärbar", e det en extern dator du har med dig då? *fundersam* ??:-/
kan man inte lägga signalen till rti skärmen precis som man gör med ex en tv-mottagare?
Användarvisningsbild
av greeeken
Med bärbar menar jag bärbar dator som jag bygger in i bilen.
Ska användas som multimedia maskin
Varför bärar? jo dom tål stötar bättre.
Angående signalen så vet ja itne riktigt.
HAr för mig att ja sett eller läst att man kan få in tv i RTI. är absolut inte 100 på detta
av carpe_nemo
Ok, greeeken! låter som d kommer bli häftigt när det blir klart! själv har jag inte riktigt den kunskapen att göra något sådant,men skulle vara häftigt :shock:
det går att få tv i rti:n om man har en tv-mottagare, tycker man borde kunna mata kamera signalen istället för tv-signalen! förstår inte varför volvo ska krångla till det :lol:
Användarvisningsbild
av greeeken
Häftigt blir det nog :-p
Men tog faktiskt ideén av någon här på forumet.
Måste bara få baken ur stolen o sätta in allt.
Ja man kan ju tycka att om man kan få in TV i RTI så borde man kunna fixa dit en kamera.
Det är bara laborera sig fram.
Användarvisningsbild
av gooose
Känner att jag måste citera en kund till mig när hennes backvarningssystem ej fungerade

Jag talar om för henne att hon fick en tid för att åtg felet om en vecka Då svarade hon "Hur skall jag nu kunna parkera bilen då det inte piper när jag e nära något bilen är ju inte körbar utan detta"

Det är möjligt att alla dessa hjälp system är bekväma men att dom skall göra så att man ej längre kan hantera sitt fordon utan dom ?
Hallå eller kanske inte så konstigt att det sker olyckor i trafiken med en sådan inställning

Hoppas ingen tar illa upp för detta för det vara ingen kritik åt någon bara ett litet inslag om hur en del personer är och hur man kan bli

För utveckligen går fort fram och människan blir fort bekväm med nymodigheterna som kommer

Var inte länge sedan det blev std med ac/ecc i bilarna runt 98-99 så fanns det nästan i alla bilar
Och detta är under en 10 års period

Om en bil har en trasig ac idag så är det enl föraren "Bilen är ej körbar det är en trafikfara att köra utan ac" oxo detta en kommentar av en kund till mig

Så snart kan väl ingen köra en bil utan BLIS :lol:

//Goose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]