Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Mitt centrallås i bagagedörren strular och det verkar som det beror på centrallåsmotorn. På Volvo var man tvungen att köpa hela låskistan och det känns rätt dyrt speciellt när jag inte är hundra på att det är den som felar. På skroten har de bl.a en 854 som jag billigt kan plocka den från så jag tänkte kolla om det kan tänkas vara samma låskista bak på 854 / 855. Och kanske tom på S70 / V70?

/Limpan
Har du tur är det bara låsmekanismen med tillhörande länkstänger i bakluckan som kärvar. Då är det bara att ta bort klädseln för att rengöra och smörja upp den. Detta kan prova genom att låsa - låsaupp med nyckel en massa gånger och se om den fungerar bättre där efter.
Har bytt centallåsmotorn på en 855 GLT -93:a i dag. Fick tag på en beg. förmodligen från en nyare V70. Fästena satt inte på samma ställen men det finns tre hål i låset så det gick bra. Fick bara klippa bort ett utagt på den nya motorn som ett styrstift ska sitta i. Microbryttaren som följde med den nya motron såg lite anorlunda ut, det fans 3 st. stift i stället för 2 på den som satt i bilen. Vilket vid moteringen vissade sig att det fanns änu ett styrstift som sitter i bakkanten där brytaren ska sitta var i vägen för det stift kaben var lödd i. Detta går att brya bort så att det går att motera brytaren. Vilket i mitt fall visades vara helt onödigt då den nyare microbytaren inte fugerade. :evil: Så det blev till att demotera allt igen och skifta till den gamla microbrytaren. Nu fugerar både centrallåset och belysningen i skuffen. Ett annat som skilde på centrallåsmotrena var att den gamla hade 5 st. kablar medans den nyare har bara 4 st. vilket vissade sig inte ha någon betydelse :mrgreen: Fel!! det går inte att låsa bilen med nyckeln från bakluckan, förmodligen vad den 5:e kabeln var till för. :oops:

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]