Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChillaX_
Hej!

Tänkte tona om mina bakrutor i lite ljusare toning, den mörka jag har nu ser lite 740-epa ut.. :P Men för att få det riktigt bra tänkte jag plocka ut bakrutorna (i bakdörrarna alltså) finns det något smidigt sätt att göra detta på ? I Haynes bok så vill dom att man ska montera bort handtag, lås o fönsterkasett, men jag har för mig att det stod någonstans att man bara kunde ta bort några spärrar och lyfta ut rutan. Har haft bort dörrsidan men vet inte riktigt var man skulle kunna hitta någon spärr.. :)
Någon som har något tips, eller är det bara att börja riva?

Tack på förhand!
av *pettson*
ChillaX_ skrev:Hej!

Tänkte tona om mina bakrutor i lite ljusare toning, den mörka jag har nu ser lite 740-epa ut.. :P Men för att få det riktigt bra tänkte jag plocka ut bakrutorna (i bakdörrarna alltså) finns det något smidigt sätt att göra detta på ? I Haynes bok så vill dom att man ska montera bort handtag, lås o fönsterkasett, men jag har för mig att det stod någonstans att man bara kunde ta bort några spärrar och lyfta ut rutan. Har haft bort dörrsidan men vet inte riktigt var man skulle kunna hitta någon spärr.. :)
Någon som har något tips, eller är det bara att börja riva?

Tack på förhand!
Följ handboken så blir det lättare..
Användarvisningsbild
av Örnen
Ja står det i Haynes att du ska montera bort vissa delar för att kunna ta ur rutan så bör du väl göra så. Skulle det finnas något enklare sätt så skulle det nog stå där. Ett tips är att du ska vara väldigt noga med rengöringen av rutorna innan solfilmen klistras fast. Gör rent båda sidor av rutorna och skrapa med rakblad. Håll till på ett dammfritt ställe och lägg rutorna på ett bord i lämplig arbetshöjd. Lägg något mjukt under så inte rutorna vickar fram o tebax när du monterar. Låt filmen vara några cm bredare och längre än rutan. Använd sprejflaska med diskmedel o vatten. Lägg på flödigt, skrapa med fönsterskrapa. Låt torka något dygn och skär bort överflödig film någon mm ifrån rutkanten så det inte sticker ut. Fixera filmkanterna rikligt med klarlack efteråt. Köp proffs film och ta gärna någon nyans i ljusgrönt så harmonierar det bättre med de icke filmade originaltonade rutorna:-)-)
av EvilAngel
Gör så här!

Ta bort dörrsidorna.
Om du har elfönster gör så här!

Det fins 2 st stag som trycker upp fönstret o drar ner fönstret.Om du sänker ner rutan til ca hälften så lyftstagen kommer fram.
På dom sitter det en sprint på varsin sida, dra ut dem o losssa rutan. Tänk på att rutan har tedens att rasa ner då, så se till att du har den upptejpad eller dyligt.
På utsidan av dörren fins en list ta bort den, den sitter oftast välldigt löst.
Dra upp rutan!

Klart! :)
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]