Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geez
Anders Andersson skrev:Nja det har varit en längre tid, men dock väldigt oregelbundet. Men jag tror det kommer oftare när det har regnat när man kör bilen och ställer ner den och kör igen när det torkat upp.
Jävligt märkligt och att det blev vid gaspådrag igår det har aldrig hänt förr
Upplever precis samma sak på min s60 -01. Igår regnade det ordentligt och var ute o körde, sen ställde jag in bilen i garaget under natten och tar ut en torr bil på morgonen. Då knakar det o klonkar som f..n ett tag efter för att sen nästan försvinna. Väldigt konstigt iaf. Fick veta på senaste servicen att stabilisatorstagen bak börja bli glappa, vet inte om det har nåt med klonkande att göra. Men tycker det är mkt märkligt att det blir så efter regn när bilen har torkat iaf och ljudet tycker jag mest kommer från bakvagnen.
Användarvisningsbild
av fajlajp
Känns som om man totalrenovera bilarna och gå igenom och blåsa ur alla skruvar :)
:shock:
av Infide
Det var inte mitt avgasrör. Ljudet kom efter att jag satt på sommardäcken, och jag har lyft och sänkt bilen. Då försvann ljudet........trodde jag. Kommer så jäkla oregelbundet. Och bara på grusväg eller sandade asfaltsvägar. Under dessa förhållanden känns det som det är de breda däcken som drar med sig grus upp och sprutar på baljan eller liknande. En nästan idiotsäker hypotes tills det nån gång väldigt sällan låter till när man bara kört asfaltsväg.......helt sinnessjukt irriternade!
Användarvisningsbild
av fajlajp
Ja, för mig har det aldrig hänt på annat än asfalt. Men lika jävla irriterande är det. Men man kör, fiskör mer eller mindre, så kommer det en liten svacka och så klonkar det till, som om stagen är på väg att ge vika. :cry: :P
av erbe
Nyss bytt alla kräng stagen samt övre fjädersätet fram.

Är fjädersätet slut låter det klonk när det guppar,enkel kontroll om dom släppt i gummit:
Ryck utav plastskyddet på stötdämparen,ta en nyckel å testa vrida på muttern,kan du vrida så har vulkningen i gummit släppt.

Köpte fjädersätet på volvo ca 250kr å nu är det tyst å gott!!
av andre
erbe skrev:Nyss bytt alla kräng stagen samt övre fjädersätet fram.

Är fjädersätet slut låter det klonk när det guppar,enkel kontroll om dom släppt i gummit:
Ryck utav plastskyddet på stötdämparen,ta en nyckel å testa vrida på muttern,kan du vrida så har vulkningen i gummit släppt.

Dum fråga, med plastskyddet menar du den där gummihättan som sitter överst på stötdämparen? Försökte kränga lös den, men är rädd att den går sönder om man tar i så mycket som det verkar krävas?
av erbe
Ja plastskyddet på toppen utav stötdämparen,bara å peta upp med en skruvmejsel sitter inte värst hårt.
av carpe_nemo
erbe skrev:Nyss bytt alla kräng stagen samt övre fjädersätet fram.

förstått att det är en del jobb med att byta dessa, gjorde du det själv eller lämnade du in bilen för d? och om du gjort d vad gick kalaset loss på totalt?
av erbe
Gjorde jag själv,inte svårt köp en rephandbok å skruva.
Borde inte bli värst dyrt på verkstad heller kanske 45min jobb/sida
av Vålvå
Det mystiska klonkandet i låg hastighet speciellt när bilen stått över natten, hade jag på min xc90 också när den var ny.Det saknades gummi i skålen till fjädern.Efter montering blev det tyst,tog 1,5 år för verkstaden att fatta galoppen :evil:
Detta verkar vara ett fel som finns på S60 ,V70 ,XC90 .På nyare S60 och XC90 typ -06 o frammåt sitter gummit standard enl vad jag kan se.

Jag har en XC60 D3 2011 där skärmkantern[…]

Hur gamla är däcken? Är det dubbfri[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]