Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av roffroff
Har en gammal 740 gl (-88) som bara la av när jag skulle köra. Bilen startade som vanligt men jag kom bara ca 50m och sen dog den. Vad kan ha hänt? ??:-/ Har fyllt på 2 reservdunkar med bensin (ca 11 l) och har kollat alla säkringarna samt tändningen på bilen. Det är som det ska. Bensin kommer fram till motorn men den vill inte starta. Testade med startgas och då startade den men dog direkt igen.

Råd och tips tack :???:
av Falandria
Ursäkta en trög fråga: Har 940:n en hallgivare? :oops: ...min bil dog imorse också.... :x
och är den isåfall lätt att byta själv ?
Användarvisningsbild
av igelkottar
Falandria skrev:Ursäkta en trög fråga: Har 940:n en hallgivare? :oops: ...min bil dog imorse också.... :x
och är den isåfall lätt att byta själv ?
nej, den har en svänghjulsgivare, sitter på ovansidan av sprängkåpan
mellan motorn och torpedväggen. 10mm nyckel används till den.

Vad får du för felkoder på den och vilken årsmodell?
Användarvisningsbild
av igelkottar
roffroff skrev:Har en gammal 740 gl (-88) som bara la av när jag skulle köra. Bilen startade som vanligt men jag kom bara ca 50m och sen dog den. Vad kan ha hänt? ??:-/ Har fyllt på 2 reservdunkar med bensin (ca 11 l) och har kollat alla säkringarna samt tändningen på bilen. Det är som det ska. Bensin kommer fram till motorn men den vill inte starta. Testade med startgas och då startade den men dog direkt igen.

Råd och tips tack :???:
Har du kollat bränsletrycket och flödet efter Btr:en (Bränsletrycksregulatorn)
Kollat så att spridarna öppnar?
av Falandria
har en -95:a :roll: jag har inte gjort ngn "felkodning" men däremot så började den berömda "trekantiga-orangea-med-svart-figur-i"-lampan att lysa just som bilen dog för mig!
Jag måste bara få citera "Bosse78": Den lampan lyser för ca 304573048573094 olika fel.
:lol: :D den var så rolig!!
Nåja...bilen står ännu och skäms på sin plats..får väl låta gubben rota runt under huven och kolla alla
kloka tips jag får här och tackar för dom!! ;-//
(..fortsätt gärna !!)
av Falandria
......försökte med att löda relät till bensinpumpen men med noll resultat :-(O)
vad ska man prova sen då?? ??:-/
av Falandria
Falandria skrev:......försökte med att löda relät till bensinpumpen men med noll resultat :-(O)
vad ska man prova sen då?? ??:-/
...den står still än :cry: (S)
Användarvisningsbild
av Claes74
eftersom den startar på gas så borde det kanske vara dags att kolla så att bränslet kommer ut ur spridarna, nästa steg blir att kolla om det finns gnista.
om det nu är tändning och inte bränslefel så är mitt tips tändmodulen. http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=66044
alternativt fördelarlock,rotor, kablar.

bränslefel: mät ström till pumpen vid tändningspåslag, skall gå ca 2 sekunder när du vrider på tändningen.sitter under bilen vid vänster bakhjul.
havererad bränslepump eller bränsle relä är väl de vanligaste felen.
felsök först och reparera sedan.
vet inte om du hade mätt upp reläet så du visste det var trasigt innan du lödde?
av roffroff
Problemet är löst. Kollade lite själv men istället för att börja i en ände och byta alldeles fel grejor lämnades den in hos en mekaniker.
Det var relät till spridarna som sitter på expansionskärlet som hade gått hädan.
Tackar för hjälpen!
Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtalar[…]

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]