Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en Volvo 960 3.0 från 1996.

Då tanklocket skruvas bort pyser det ut (möjligen sugs in) rejält.

Efter detta börjar motorn snart att gå ojämt, ryckigt och är orkeslös. Bilen skakar vid tomgång. Det kan ta flera minuter eller flera starter av motorn för att problemet ska fösvinna. Efter ett tag börjar den gå bra igen. Sedan är det inga problem alls tills nästa gång man öppnar tanklocket.

En fundering jag har är att det skulle kunna vara en besinpump som är trasig eller någon typ av backventil? Spontant tycker jag det känns som att när trycket i bensintanken nått en viss nivå går bilen bra igen.

/Håkan
Senast redigerad av 1 Håkan.B, redigerad totalt 0 gånger.
Avluftningen från tanken går genom ett kolfilter som fångar upp ångorna för att de inte ska släppas ut i luften. När motorn är igång dras en del av insugningsluften genom filtret "bakvägen" för att ventilera ur det. Det låter som du har stopp nånstans på vägen, så kolla över slangarna från tank, (på påfyllningsröret) till kolfiltret (borde sitta vänster fram under luftburken även på 960...?) och upp till insuget. Det sitter en magnetventil mellan filtret och insuget som ska öppna när motorn är igång. Ev. i pulser för att inte släppa på för mycket bensinångor på en gång.
Sparkz skrev:Avluftningen från tanken går genom ett kolfilter som fångar upp ångorna för att de inte ska släppas ut i luften. När motorn är igång dras en del av insugningsluften genom filtret "bakvägen" för att ventilera ur det. Det låter som du har stopp nånstans på vägen, så kolla över slangarna från tank, (på påfyllningsröret) till kolfiltret (borde sitta vänster fram under luftburken även på 960...?) och upp till insuget. Det sitter en magnetventil mellan filtret och insuget som ska öppna när motorn är igång. Ev. i pulser för att inte släppa på för mycket bensinångor på en gång.
Jag lämnade in bilen på BilTeknik och de kunde lokalisera problemet till just magnetventilen. Den står öppen hela tiden trots signal om att stängas.
Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]

Milkostnaden på nya bilar har dragit ivä[…]

Private Lady From Your Town - No Selfie - Anonymou[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90 C[…]