Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#190957
Förbrukningen i vår V70II 2,5 T manuell påminner starkt om en BMW 540 jag hade, med den skillnaden att BMW:n drog mindre i jämn fart. Det är sällan momentanförbrukningen går under litern. I 125 drar den 11,0 ungefär.

Tror ni Volvo kommer med någon lösning och vad skulle det vara? 50 kg mer än gamla modellen, ok, men troligen lägre luftmotstånd o mer lättrullande däck (de flesta har Michelin Energy el Primacy HP - båda mkt lättrullande).
av Primus
#190966
Tror ni Volvo kommer med någon lösning och vad skulle det vara? 50 kg mer än gamla modellen, ok, men troligen lägre luftmotstånd o mer lättrullande däck (de flesta har Michelin Energy el Primacy HP - båda mkt lättrullande).
På kort eller lång sikt? På lång sikt måste de - annars är de ute från marknaden inom kort(kort på lång sikt vad det nu är.. ?:-/ :lol: ). På kort sikt borde de ju göra något. BMW lyckades ju under en period ständigt få ned förbrukning och öka effekten. Särskilt på dieselmotorerna borde det ju gå att finslipa en hel del. Det sägs ju att utvecklingen på diseln ligger många, många år efter otto-motorn. Även om det gapet minskat kraftigt på senare år.

Jag tycker det är obegripligt att Volvo missat tåget inom detta område. Man måste ju helt missbedömt marknaden. Vilket man är nästan ensam om bland seriösa biltillverkare med ambitioner. Volvo är ju ett märke som dessutom säljer en hel del till familjer som inte ser bilköpet som något som får kosta vad som helst. BMW och MB har betydligt fler sådana köpare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#190968
Vålvå skrev:Kan bara hålla med!Har en 2,4D man (V70II alltså), har gått c:a 450mil.
Har aldrig varit i närheten av fabrikssiffrorna,jag har testat landsvägskörning, nytankat och håller c:a 90-110 kmh i 20 mil och landar på 0,78 med ägg under foten,i stadskörning landar den på 0,90-0,95.Har lagt märke till att förbrukningen stiger markant när partikelfiltret ska brännas ur(syns på nuvarande förbrukning i färddatorn att den snittar minst 3dl till ,typ 0,8 vid 70kmh i konstant hastighet utan belastning).Tror att det är en av anledningarna.
Nej det tror inte jag, Jag har ju en -06 V70N med D5 185 hk och partikelfilter, finns inte en chans att komma upp i era siffor trots att jag har både tung AWD, flera hästkrafter än er och partikelfilter. Det måste vara något som är total-kaiko med de nya dieslarna, eller så rullar/luftmostånd oerhört trögt för V70II
av perhall
#190970
Saab har väl samma problem också... en 9-5 2,3t är inte direkt någon snåljop..
av lillao
#191134
Förbrukningen på min V70 T6 AWD ligger på 0,95 l/mil, vilket jag tycker är ok med tanke på aut, awd, vikt och effekt. Som jämförelse drar min gamla 945:a 1 l/mil.

Jag kör mest landsväg och lägger oftast farthållaren 5-10 km/h över hastighetsgränsen. Vid riktig gubbkörning går det att komma ner till 0,80 l/mil på landväg, en inspirerad körning kräver 1,1-1,2 l/mil.
av PatrikGBG
#191382
kan väl bara hålla med vissa innan...11000 mil, 30% högre förbrukning med EXAKT samma drivlina jämfört MY07/08.

nej nu byts den!
av Primus
#191402
Många vittnar om högre förbrukning på V70II jmf med förra modellen. Så vad kan ha hänt? Jag är ingen Volvospecialist (BMW kan jag mycket om). Har dock svårt att rent logiskt hitta några orsaker. Visst är det lite högre vikt, kanske också högre luftmotstång(???). Men inte kan detta vara den enda orsaken. Så vad kan vara orsaken? Har man ha mappat om motorn för att nå andra fördelar? Har man bytt leverantör av något väsentligt i motorsystemet? Eller har alltid Volvo dragit så här mycket fast man tidigare accepterat det då andra bilmärken också drog mer tidigare? Lite högre vikt ger lite högre förbrukning för nya Volvo samtidigt som andra bilmärken sjunker. Då blir skillnaden tillräckligt stor för att uppmärksammas och uppröra?
Användarvisningsbild
av Guligan
#191431
Min nuvarande V70II 2,5T ligger ca 10 % över den V70N 2,5 T 210 hk MY05 som jag hade för några år sedan.
av Ottoman
#191433
Måste säga att jag är riktigt nöjd efter 130 mil, 0,73 enligt mätning, två tankningar. Positivt överaskad. De brukar ju lossna efter 1000 mil så jag hoppas på 0,65 som utlovat.
Åkte med en taxi-chaffis som påstod att hans 2,4D låg på 0,72 i genomsnitt, då med över 5000 mil på mätaren.
av ontop
#191462
1300 mil på mätaren och 0,62 l/ml enl. datorn (0,66 i verkligheten) med V70 2,4d man och 30% stadstrafik. V70 2,4 140 MY04 drog motsvarande 0,85 l/mil.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 56
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]