Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag hade tänkt fixa lite rostfläckar och måste då ha bort dessa plastskydd vid tröskellådorna.

Bild

Det sitter ju några "plast-mojänger" som håller fast dem. Ska man bända loss dessa? Kan man köpa nya såna i så fall? För de lär ju gå sönder.

Vill gärna veta hur man tar bort dem utan att förstöra nåt.
Är det inte så att plastfästena är tvådelade så att det går att dra ut det yttersta som expanderar den andra så att det sitter fast den är alltså ihålig, innerskärmar brukar också sitta med sådana. Testa att försiktigt bända isär "fästpluppen" med en kniv eller mejsel det kan vara bra att ha på lite 5-56 först så lossar det bättre ibland går stiftet av och då är det bara att köpa nya hos Volvo dom kostar inte många kronor/st.
Var på Volvo idag och kollade efter såna plast stift. Och såna där han trodde det skulle vara (han var alltså inte säker) de kostade 16 kr/st !!!

I helvete heller tänker jag. Det måste finnas liknande man kan köpa på nåt annat ställe.
Är det någon som har förslag så får ni gärna säga det.
vetten skrev:Är det inte så att plastfästena är tvådelade så att det går att dra ut det yttersta som expanderar den andra så att det sitter fast den är alltså ihålig, innerskärmar brukar också sitta med sådana. Testa att försiktigt bända isär "fästpluppen" med en kniv eller mejsel det kan vara bra att ha på lite 5-56 först så lossar det bättre ibland går stiftet av och då är det bara att köpa nya hos Volvo dom kostar inte många kronor/st.
Vetten du hade helt rätt. De satt ganska bra men med lite rostlösare på gick de bra.

Så här såg de ut.

Bild

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]

Intressant detta med att man som privatperson tyck[…]