NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

rickardrules skrev:Kör flexifuel, och måste säga att jag är otroligt nöjd med bilen, och med ekonomin.

Undersökningar visar att på 2 år, har priset för tillbehören vid nybilsköp minskat i värde med 50%. Tänk på det när du kryssar vilt i listan!
Stämmer säkert men en förutsättning för att överhuvudtaget få bilen såld kan vara en hel del tillbehör....
Saker som är avgörande för att jag skulle välja din bil jämfört med någon annan begagnat:

Metallic
Xenon
HighPerformance
PDC

Alla de som köpt snålutrustade 1,8F med Kinectic paket endast kommer att få fullkomligt skänka bort dessa begagnat. Det finns ju inget som differentierar dem förutom priset.
Om du väljer Summum har du ju redan bra med utrustning, men utöver det skulle jag definitivt välja High Performance. Sedan känns ju metallic som lite av ett måste. Även Nyckelavstängning av passagerar-airbag är bra om en barn-familj är potentiell köpare i framtiden, särskilt eftersom det kostar så pass lite.

Angående bränsle: Har just köpt en C30 1,8f och är mycket nöjd med bil och motor. Förvisso ingen sportbil, men det är inte heller det jag betalat för. Anledningen till att jag valde flexifuel hade inget med miljön att göra, utan berodde bara på att jag fick ett riktigt bra pris på den. Sedan känns det tryggt att kunna ha 2 bränslen att välja mellan. När nu många går över till etanol är det stor chans att bensinpriset sjunker. Vågade helt enkelt inte köpa en diesel med tanke på att man inte vet något om prisutveckling, beskattning mm. Men men, det här är ju bara mina åsikter. Det viktigaste är att man själv är övertygad om att man gör rätt val.

Lycka till

//Pontus
Tusen tack till alla era kommentarer och tips!

Idag så fick jag ett erbjudande av en Biliahandlare jag icke kunde motstå :-O)
Nämligen det här:
Nya V50 1.8F, Summum, metallic, integr. telefon, drag + besikt, laminerat glas, nyckelavst. kr-kudde,
bakre armstöd m mugghållare, extra mattor inkl. bagagerum + lite annat skit för 242K...
(7% rabatt + -20 000 för att han var juste och beställde den som demobil till bilhallen)
Fick även en bra deal på försäkringen med bla. gratis tilläggsförsäkringar.
(Sen får man väl tillbaks 10k av staten efter ett halvår om jag inte minns fel...?)
Har fortfarande fram till på fredag att lägga till extra grejer som tex. High Perf. eller
annat "bra o ha". -Fler tips någon?
Ville egentligen ha USB/Ipod interface men tyckte att 5500:- var en fantasisumma för
två jäkla sladdar :shock:

Har länge velat fram och tillbaka om huruvida jag skulle ta diesel eller flexi men räknade fram att
flexi skulle bli billigare för mig. (Kör mest i centrala Malmö)
Dessutom har jag de senaste dagarna läst hur mycket som helst om olika bränsletyper och insett att
alla tycker olika och ingen kan idag med säkerhet kan säga vad som kommer att gälla (ekonomiskt och
miljömässigt) om två år...
Själv hoppas jag på elbilen a lá sci-fi film!

Oh well, även om jag just nu är väldigt nöjd med mitt "fynd" så vet jag att det är den sämsta
affären jag gjort i mitt liv.
Nybilsköp är för idioter -heter det.
Kommer att behöva ljuga om att jag fyndade den på Blocket av -öööh, nån som just dött(!) eller nåt för att
inte vänner och familj ska tappa all respekt för mig :wink:

OK, om ni nu skulle tycka att jag må vara efterbliven som gått med på detta köp så please ljug eller
låtsas som inget :D

MVH
May
may77 skrev:Tusen tack till alla era kommentarer och tips!

Nämligen det här:
Nya V50 1.8F, Summum, metallic, integr. telefon, drag + besikt, laminerat glas, nyckelavst. kr-kudde,
bakre armstöd m mugghållare, extra mattor inkl. bagagerum + lite annat skit för 242K...
(7% rabatt + -20 000 för att han var juste och beställde den som demobil till bilhallen)
(Sen får man väl tillbaks 10k av staten efter ett halvår om jag inte minns fel...?)
Har fortfarande fram till på fredag att lägga till extra grejer som tex. High Perf. eller
Ville egentligen ha USB/Ipod interface men tyckte att 5500:- var en fantasisumma för

Har länge velat fram och tillbaka om huruvida jag skulle ta diesel eller flexi men räknade fram att
Dessutom har jag de senaste dagarna läst hur mycket som helst om olika bränsletyper och insett att
alla tycker olika och ingen kan idag med säkerhet kan säga vad som kommer att gälla (ekonomiskt och

Oh well, även om jag just nu är väldigt nöjd med mitt "fynd" så vet jag att det är den sämsta
Kommer att behöva ljuga om att jag fyndade den på Blocket av -öööh, nån som just dött(!) eller nåt för att

OK, om ni nu skulle tycka att jag må vara efterbliven som gått med på detta köp så please ljug eller

MVH
May
Kul att du lyckades få ett så bra pris och hoppas att du blir nöjd!

Angående USB/iPod Interface: Jag ångrar djupt att jag inte valde till det i min bil. Kan verka onödigt, men det skulle vara guld att slippa ta upp och trycka på iPoden så fort man skall byta låt eller t.ex gå igenom en spellista. Särskilt för mig som alltid använder iPoden för att lyssna på musik i bilen. Men det är ju självklart en avvägningsfråga. Det beror ju på hur mycket man använder iPod eller annan MP3-spelare och hur mycket man lyssnar på radio eller CD. Sedan är det ju inte bara "två jäkla sladdar" man får för 5500 kr, utan man får ju även möjligheten att styra utrustningen från ratt eller stereo-reglage, samt att man får Spelningsinformationen direkt på displayen i bilen.

//Pontus
Pontus,

Nä, jag vet att det inte bara är "två jäkla sladdar" det är bara det att det är så mycket pengar...
Jag vill ju självklart kunna styra ipoden (eller i mitt fall Iphonen) direkt i radion
så jag har ännu inte avfärdat det helt. Ska tänka på det till imorgon.
Just nu lutar det åt en High P. radio OCH USB/Ipod. 10 loppor!
Måste bara övertala min man då han redan tycker att "kalaset" kostat mer än tänkt...

/May
may77 skrev:Oh well, även om jag just nu är väldigt nöjd med mitt "fynd" så vet jag att det är den sämsta

MVH
May
Lite hjälp till självbedrägeri :wink: :
I valet mellan att köpa en ny bil och köra den 10 år eller köpa en 3 år gammal begagnad vart 3:e år så är det inte alls säkert att du gör en så dålig affär. Du får från början precis den bil du vill ha, det är du själv som ansvarar och sköter om den och kan hålla den i toppskick, du ser till att få så mycket som möjligt fixat på garantin. Sätt sedan en peng på alla timmar och all energi du lägger vart 3:e år på att leta, testa och köpa en begagnad samt sälja den förra. Jag tror Vi Bilägare gjorde en sådan här jämförelse för ett antal år sedan och där vill jag minnas att man kom fram till att skillnaden är mycket liten räknat i pengar. Poängen då är att nybilen behålls betydligt fler år än den begagnade.
Jag är grymt besviken på Ipod/usb-integrationen. Förhoppningsvis har det kommit en mjukvaruuppgradering då jag diskuterat detta direkt med Volvo. Har inte kollat om detta kommit ännu.

Bläddringen är helt kass och trafikfarlig. Det enda den funkar till är om man gör spellistor hemma.
may77 skrev:Tusen tack till alla era kommentarer och tips!

Nämligen det här:

MVH
May

Grattis säger jag och lycka till med bilen :) Sen vad alla andra säger är skitsamma, du är nöjd och det är det som gäller. Jag tror de flesta som är emot nybilsköp är de som troligen aldrig kommer att kunna köpa en ny bil utan får se fram emot en bättre begagnad. Och tänk på det, att köpa en bra begagnad bil är heller inte så lätt och det utan garantier.

DogWalker
Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]