Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johan-1971
Prylfacket mellan framstolarna, under handbromshandtaget, har två springor i fram- respektive bakkant, ca 0,5 cm höga. Där vräker det in kalluft (=uteluft?) när jag kör!!!!

Nån som har liknande problem? Vad är detta för öppningar, vad har de för funktion? Verkar som det saknas en del isolering, i alla fall. XC70 -06.
av NCR
Johan-1971 skrev:Prylfacket mellan framstolarna, under handbromshandtaget, har två springor i fram- respektive bakkant, ca 0,5 cm höga. Där vräker det in kalluft (=uteluft?) när jag kör!!!!

Nån som har liknande problem? Vad är detta för öppningar, vad har de för funktion? Verkar som det saknas en del isolering, i alla fall. XC70 -06.
Lustigt nog var det likadant för mig enda tills jag monterade dit kopphållaren. Då blev det slut på luften. Annars, du har ju en helt ny bil, åk förbi och fråga vetja. Du pyntade ju ändå över 300.000:- för bilen! :D
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har inte undersökt saken, men jag kan ju gissa.

1. det finns kall luft bakom instrumentpanelen, som trycks dit & ut i cupen

2. det saknas nån gummi plugg så att den kan nränga in kall lutt bakom mittkonsollen & den trycks ut där
av zenobia
Det är inte så att detta fack är kylt av ECC:n?

Kommer det varmluft om du vräker på full värme i bilen?
av Knasen
Hej,

Dom enda luftkanalerna som går i närheten är fyra stycken luftkanalerna som går i golvet, dels till luften till golvet för baksätet och luftkanaler till b-stolpen. Dessa fyra luftkanaler går precis under radion, två stycken på varje sida växelspaken.Om dessa har lossat, så kan luft åka lite hur som helst under mittkonsollen. Ett enkelt sätt att kolla dessa kanalerna är att: Dra tillbaka stolen längst bak, vid ungefär sätes framkanten, mot mittkonsollen, så kommer se en liten clips med jack i, jag tror att jacket står lodrätt, stick i en en-krona och vrid om, så kommer panelen lossa (en lång smal panel som går fram till gaspedalen) bakom denna kommer du se två stycken rör som går ner i golvet(svarta rör), se att dom sitter på plats. Detta tar två minuter att kolla

Lycka till
av Johan-1971
Det är knappast ECC:n som är boven, för det kommer kalluft där trots att jag kör full värme. Dessutom så är det markant relaterat till "fartvind" och låg yttertemp. Ska höra vad Bilia har att säga på måndag.
Diameter bränsleslang S70

Hej! S70 98’a, 2.5SE. När jag bytte br&[…]

740 som krånglar

Det är ju årsmodell 1990 men lampan t&a[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]